En hoe is het in...?

NL | EN
    Misverstand oorzaak energieverspilling computers
    24 mei 2012 -Er is voor TU/e medewerkers nog veel te verbeteren aan het bewust omgaan met energie rond het eigen bureau. Bij de controle van de Energyman op de avond van 9 mei zijn opvallend veel aangebleven computers en beeldschermen aangetroffen. Bij die bureaus is een rode appel neergelegd met de boodschap ‘Oh no, it’s a shame’. x23_s.jpg
    Energyman deelde twee soorten appels uit

Als computer en beeldscherm uitstonden legden medewerkers van de energiecampagne ‘You’ve got the power’ een groene appel neer die ‘Yes, you’re great’ symboliseerde. Opvallend is dat er over het algemeen minder groene dan rode appels zijn uitgedeeld. Alleen bij Potentiaal , het W&I-deel van het Hoofdgebouw en IPO waren de positieve appels in de meerderheid.

Veel studenten en medewerkers laten hun laptop aanstaan door de –onterechte- aanname dat dat moet voor een Virtual Private Network verbinding naar het TU/e-netwerk zodat er thuis of op andere plekken doorgewerkt kan worden. Wanneer documenten echter op een centrale server zijn opgeslagen, is dat niet nodig. Alleen wanneer specifieke applicaties op de lokale pc zijn geïnstalleerd, is remote desktop noodzakelijk en moet de pc aan blijven staan om deze applicaties vanaf een andere locatie toegankelijk te maken. Ook bij het draaien van simulaties en berekeningen kan de pc niet uitgeschakeld worden.

In het Hoofdgebouw viel op dat bij de verdiepingen van Industrial Design de verwarming aanstond en in de grote zalen de verlichting nog aan was. Bij de evaluatie van de actie bleek dat enkele collega’s het niet prettig vonden dat de Energyman op hun afgesloten kamer is geweest na werktijd. De actie had wel de goedkeuring van het CvB en alle directeuren bedrijfsvoering van de faculteiten.

Energiebesparingstips naar aanleiding van de appelactie:
    - Zet je computer (indien mogelijk), beeldscherm en geluidsboxen uit als je naar huis gaat.
    - Haal voedingen van laptops uit (wand)contactdoos
    - Probeer zoveel mogelijk bestanden op te slaan op de centrale netwerk server. Om thuis op de centrale netwerk server te kunnen moet je VPN installeren. (NS)

Verdeling appels per gebouw

Misunderstanding cause waste of energy computers

TU/e faculty can do a lot to improve energy consumption at their desks. When Energyman checked campus in the evening of May 9, he found an alarming number of computers and csreens that had not been switched off. A red apple saying "oh no, it's a shame" was left on the perpetrators' desks.

Tips to save energy as a result of the apple campaign:
    - Turn off your computer (where possible), your screen, and your speakers when you leave.
    - Unplug laptops.
    - Try to store as many of your documents on the central network server. To do so from home, you need to install VPN first.