En hoe is het in...?

NL | EN
    'Nerds' bedenken slimme oplossingen op de Science Hack Day
    1 juni 2012 - Anders dan de naam doet vermoeden, wordt er tijdens de Science Hack Day niet ingebroken in computersystemen. Het 32-uurs evenement dat vanochtend, 1 juni, van start is gegaan, heeft als doel op een snelle, creatieve manier een oplossing te vinden voor een zelf aan te dragen 'probleem'. Centrale thema's zijn 'Happy Living' en 'Healthy Living'. Morgenmiddag presenteren de teams hun prototypes aan het grote publiek. x10_s.jpg
    Foto| Rien Meulman

Science Hack Day is een nieuw concept in Nederland. Overgewaaid vanuit Amerika, vindt dit weekend in Eindhoven de eerste Nederlandse editie plaats, met als ondertitel 'Nerds are cool'. Een team van gedreven mensen gaat gezamenlijk aan de slag met innovatieve ideeën en heeft 32 uur de tijd om met een prototype te komen.

In Fontys gebouw R5 zijn zo'n vijftig deelnemers druk aan het brainstormen. Een diverse groep, studenten, oud-studenten maar ook veel mensen die een vrije dag van hun werk hebben genomen en hier inspiratie willen opdoen en nieuwe ideeën willen genereren. Volgens René Paré, organisator en directeur van MAD emergent art centre, zijn er ook opvallend veel internationale deelnemers, wat het evenement ten goede komt: "We proberen mensen met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen. Juist door die multi-diciplinairiteit kunnen mooie dingen ontstaan. Het is heel uitdagend om een techneut , een kunstenaar en een ontwikkelaar samen een prototype te laten maken. "

Aan tafel zes zit een groep TU/e-studenten verscholen achter hun laptops. Ze zijn bezig met het ontwerp van een website om buitenlandse studenten met elkaar in contact te brengen. Christine Gerpheide, studente Computer Science and Engineering, heeft zelf meegemaakt hoe lastig het is om 'lotgenoten' aan de TU/e te vinden. "We willen een platform maken waarmee je iemand die uit hetzelfde land komt, of dezelfde taal spreekt makkelijk kunt traceren. Zeker in het begin is het fijn als je met 'eigen' mensen kunt praten." Daar sluiten ook Gerardo Ochoa (Embedded Systems), Timur Bagautdinov (Computer Science) en Martin Minchev (Business Information Systems ) – allen internationale studenten – zich volmondig bij aan. En zij zijn erg te spreken over de Science Hack Day. "Juist op een evenement als dit kun je veel andere mensen ontmoeten die graag bezig zijn met nieuwe ideeën, daar wordt je zelf nog enthousiaster van. En het is spannend om te zien wat je in 32 uur kunt bereiken."

De Science Hack Day duurt nog tot zaterdag 2 juni en wordt gehouden in Fontys gebouw R5, Rachelsmolen 5. Om 16.00 uur zullen de prijswinnaars bekend gemaakt worden. Naast een geldbedrag zullen zij hun nieuwe ideeën ook mogen presenteren op het Internet of Things event, later tijdens de DTW op 6 juni. (NT)

Nerds come up with smart solutions on Science Hack Day

Although the name might lead you to suspect otherwise, Science Hack Day was not meant to break into computer systems. The 32-hour long event started June 1, and wanted to find a fast, creative solution to a problem people come up with themselves. Central themes were ‘Happy Living’ and ‘Healthy Living’. Saturday afternoon, June 2, the teams presented their prototypes to the people.