En hoe is het in...?

NL | EN
    Eerste Dutch Technology Week officieel geopend
    4 juni 2012 - Burgemeester Rob van Gijzel en ASML directeur Frits van Hout hebben afgelopen vrijdag in Hotel Pullman Cocagne de eerste Dutch Technology Week (DTW) officieel geopend. Tijdens deze week, die van 1 tot en met 8 juni duurt, staat Eindhoven helemaal in het teken van technologie. x12_s.jpg
    De robotarm opent de DTW. Foto | Hanneke Ramakers

Eigenlijk spelen Rob van Gijzel en Frits van Hout maar een bijrol tijdens de opening van de DTW. Een heuse robotarm knipt met een schaar het lint door dat door de heren wordt vastgehouden. Rob van Gijzel is trots dat het Eindhoven is gelukt om de DTW te organiseren. “Vorig jaar werden we uitgeroepen tot slimste regio van de wereld. Nu kunnen we aan heel Nederland laten zien waarom we die titel verdienen: door samen te werken, innovatief te zijn en vooral ook creatief te denken.”

Frits van Hout, initiatiefnemer van de Dutch Technology Week, legt uit wat er zo bijzonder is aan deze week. “Iedereen kan komen snuffelen aan techniek. We willen laten zien dat er in het dagelijks leven heel veel techniek door je handen gaat.” Zonder technologie zou er geen innovatie zijn. En zonder innovatie krijg je stagnatie. “In de toekomst zijn er honderdduizend mensen extra nodig in de technologiesector. We hopen dat meer jongeren na een bezoek aan de DTW kiezen voor een technische studie.”

Rob van Gijzel reageerde ook op het plan van de PvdA om technische studies gratis te maken. “Ik vind het een goede ontwikkeling dat hierover nagedacht wordt. Ik zeg niet dat studies meteen gratis moeten worden, maar het is goed dat erover gepraat wordt om de drempel tot een technische studie te verlagen.” Een van de andere sprekers van de middag, Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft, signaleert de gevaren hiervan. “Er zijn genoeg slimme jongeren, maar hun vermogens worden onderschat. Universiteiten willen ieder jaar betere cijfers en meer afgestudeerden. Het gevolg is dat de opleidingen makkelijker worden gemaakt.”

Volgens ’t Hooft is het beter om de opdrachten voor studenten moeilijker en uitdagender te maken. Hierdoor worden ze meer geprikkeld en zullen ze tot betere ideeën komen. Dan Shechtman, de andere Nobelprijswinnaar die over zijn onderzoek vertelde, heeft nog een goede raad voor studenten. “Kies iets wat je echt leuk vindt en word een expert op dat gebied. En blijf vooral geloven in jezelf, ook als de rest van de wereld dat niet doet. Dan ga je een glansrijke carrière tegemoet.” (HR)

First Dutch technology Week officially opened

Mayor Rob van Gijzel and ASML's executive vice president Frits van Hout officially opened the first Dutch Technology Week (DTW) in Hotel Pullman Cocagne last Friday. During the week (1-8 June), Eindhoven will be all about technology.