En hoe is het in...?

NL | EN
    Weer geen Spinozapremie voor TU/e
    4 juni 2012 - De hoogste onderscheidingen in de Nederlandse wetenschap gaan dit jaar opnieuw naar de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit. Ook een onderzoeker van de Universiteit Leiden ontvangt een Spinozapremie. De TU/e vangt ook dit jaar weer bot en moet het nu al meer dan een decennium doen zonder Spinozapremie. x17_s.jpg

De Nijmeegse universiteit sleept zelfs twee ‘Nederlandse Nobelprijzen’ in de wacht: hoogleraar ecologische microbiologie Mike Jetten en hoogleraar algebra en topologie Ieke Moerdijk krijgen ieder 2,5 miljoen euro om onderzoek mee te doen. De Leidse hoogleraar fysica en chemie Xander Tielens en de Amsterdamse hoogleraar antropologie Annemarie Mol mogen eveneens 2,5 miljoen euro vrij besteden aan onderzoek.

Elk jaar krijgen maximaal vier topwetenschappers een Spinozapremie toegekend van onderzoekfinancier NWO. De premies werden in 1995 voor het eerst uitgereikt.

Annemarie Mol is de twaalfde vrouw die een Spinozapremie krijgt. Vierenvijftig mannen kregen er tot nu toe eentje. De Universiteit Leiden is koploper met in totaal zestien laureaten. De UvA telt elf ‘Spinozisten’ en de Universiteit Utrecht tien. Aan de TU/e ontvingen prof.dr. Rutger van Santen (1997) en prof.dr. Bert Meijer (2001) de premie. Ook TU/e-hoogleraar prof.dr. René de Borst mag zich Spinoza-laureaat noemen. Hij ontving de premie in 1999 als werknemer van de TU Delft.

Wetenschappers moeten door hun rector magnificus worden voorgedragen voor de prijs of door één van de voorzitters van de afdelingen van de KNAW. Ook de adviesraden van de KNAW, de Netherlands Academy of Technology and Innovation, het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren en de NWO-gebiedsbesturen mogen voorstellen doen. De prijs is vernoemd naar de grote Nederlandse Verlichtingsdenker Baruch de Spinoza (1632-1677). Op 7 september vindt de officiële uitreiking plaats. (HOP/TJ)

Again, no Spinoza Prize for TU/e
    The highest Dutch awards in science have been awarded to the University of Amsterdam and Radboud University Nijmegen once again. One researcher of the University of Leiden also received a Spinoza Prize. TU/e was left empty-handed this year, which means they haven’t received a Spinoza Prize in over a decade.