En hoe is het in...?

NL | EN
    'Sambastudenten' komen snel naar de TU/e
    6 juni 2012 - Een eerste lichting van vijfentwintig Braziliaanse talenten gaat binnenkort aan de TU/e een opleiding volgen dankzij een beurzenprogramma van de Braziliaanse regering. In de komende jaren zullen meer van deze zogeheten 'sambastudenten' volgen. Brazilië is namelijk op zoek naar hoogwaardige en innovatieve kennis op het gebied van Science & Technology. x31_s.jpg

Een delegatie van de TU/e onder leiding van voorzitter Arno Peels bracht in april een vijfdaags bezoek aan Brazilië. De visite was aangemoedigd door het programma 'Science without Borders Holland' (SwB) dat kort daarvoor was opengesteld door de Braziliaanse overheid. In het kader van SwB zijn de komende jaren 2.200 beurzen beschikbaar voor studie en onderzoek in Nederland. Nederland is na de VS, Canada, Frankrijk en Duitsland het eerste 'kleine' land waarmee een specifiek landenprogramma is overeengekomen.

De delegatie van de TU/e bezocht in april de Universidade de Sao Paulo (USP), de Universidade do Rio de Janeiro (UFRJ) en de Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Verder werden ook bezoeken gebracht aan de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobas en de Nederlandse ambassade en aan twee agentschappen die namens de overheid het SwB-programma uitvoeren.

Het resultaat van de uitwisseling was dat al in de loop van april enkele honderden Braziliaanse bachelorstudenten contact zochten met de TU/e. Honderd van hen hebben uiteindelijk een aanvraag voor een periode aan de TU/e ingediend. Hiervan zijn er 25 geaccepteerd door met name de faculteiten Werktuigbouwkunde, Electrical Engineering en Wiskunde & Informatica. In de loop van deze maand horen ze of ze ook werkelijk een beurs hebben gekregen om één of twee semesters door te brengen op de TU/e. Ze worden wel geacht hun studie daarna in Brazilië af te ronden.

Braziliaanse promovendi en post-docs kunnen, samen met Nederlandse collega's, vanaf deze maand een PhD/onderzoeksvoorstel indienen. De voorwaarden en details zijn nog niet bekend, maar zullen binnenkort te vinden zijn op www.swbholland.org. Het International Office van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) zal de faculteiten ook op de hoogte houden van de ontwikkelingen, en ze zo nodig ondersteunen bij het opstellen van aanvragen en voorstellen.

Met het binnenhalen van de 'sambastudenten' hoopt de TU/e de bestaande onderzoeksrelatie met de Braziliaanse universitaire wereld te verstevigen. Het zal ook moeten leiden tot het ontwikkelen van partnerschappen op het gebied van onderwijs, onderzoek en valorisatie. Verder hoopt de TU/e kansen te creëren voor Nederlandse studenten om op uitwisseling te gaan in Brazilië. (FvO)

Samba students’ will arrive at TU/e shortly
    Soon, the first crop of twenty-five Brazilian talents will be starting on a program at TU/e, thanks to a scholarship program initiated by the Brazilian government. In the years to come, more of these ‘samba students’ will follow, in an effort by Brazil to acquire more high-quality and innovative knowledge in the field of Science & Technology.