En hoe is het in...?

NL | EN
    Ervaar cultuurverschillen door interactie met licht
    8 juni 2012 - Verschillende culturen kennen verschillen in groepsdynamiek. Hoe kun je dat middels een interactieve lichtinstallatie zichtbaar maken? Bij een multicultureel samenwerkingsproject tussen Turkse, Belgische en Nederlandse studenten in Ankara werden daarvoor drie oplossingen ontworpen. Tot en met vrijdag 8 juni zijn ze bezichtigen en te ondergaan in de kelder van het Hoofdgebouw. x33_s.jpg

Aan de noordkant van het Hoofdgebouw moeten belangstellenden afdalen tot niveau -1 en van daaruit gaat men bij de liften met een trap nog een etage lager in een halfduistere ruimte, waarin drie lichtinstallaties staan opgesteld. De tentoonstelling maakt deel uit van de Dutch Technology Week (DTW).

TU/e-studenten, verbonden aan het Intelligent Lighting Institute (ILI), hebben in april in de Turkse hoofdstad Ankara met studenten van de Brusselse Sint Lukas Universiteit en studenten van de plaatselijke Middle Eastern Technical University twee weken lang aan de totstandkoming van de installaties gewerkt. Dit in het kader van het Open Light-programma van ILI.

Janne van Kollenburg, masterstudente bij Industrial Design, was deelnemer aan die workshop en treedt deze week ook op als gids bij de tentoonstelling. Zij heeft gewerkt aan de installatie ‘Hand in hand’. In een tent gemaakt van zwarte stof zijn op de bodem grijze ronde vlakken aangebracht. Het aanraken van de vlakken zorgt ervoor dat op het plafond van de tent patronen worden getekend, die vergelijkbaar zijn met die van een spirograaf. Volgens Van Kollenburg is elk patroon uniek en zegt het iets over de dynamiek van de groep die op dat moment actief was binnen de installatie.
    De inspiratie voor deze installatie vonden de studenten in de nauwe banden en de gastvrijheid die ze aantroffen bij Turkse families, aldus Van Kollenburg.

De twee andere installaties, ‘Prettig kennismaken’ en ‘Recht door zee’, hebben betrekking op de vorming van groepen door gedeelde interesses en op de verschillen die er tussen culturen bestaan bij het overbrengen van een boodschap.

De workshop heeft inmiddels twee papers opgeleverd en de tentoonstelling, getiteld ‘Light through Culture’, maakt volgens Van Kollenburg een goede kans om verkozen te worden voor de Design Biënnale die half oktober van start gaat in Istanboel. (HK)

Light through Culture’ is nog te zien tot en met vrijdag 8 juni, dagelijks van 12.00 tot 17.00 uur.

Experience cultural differences by interacting with light

Different cultures know different group dynamics. How do you visualize that using an interactive light installation? At a joint multicultural project in Ankara involving Turkish, Belgian and Dutch students, they developed three solutions to said problem, which can be admired and experienced in the Hoofdgebouw’s basement until Friday, June 8.