En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e grote winnaar bij BRAINS awards
    8 juni 2012 - Maar liefst twee van de vijf BRAINS awards gingen gisteravond, 7 juni, naar innovatieve projecten van studenten van de TU/e. Paul Helgers, Dirk Adriaanse en Rob Engels wonnen met hun idee voor een C-shirt de Publieksprijs, Rianne Dekker won met haar geïntegreerde daksysteem voor het opwekken van windenergie de Duurzaamheidprijs. x45_s.jpg
    De winnaars van de BRAINS awards samen op het podium.

Tijdens de finaleavond in het Parktheater moesten de inzenders hun ideeën pitchen voor het publiek en een jury. Namens het C-shirt pitchte Rob Engels: "Ons C-shirt is een dun ondershirt met daarin apparatuur die de lichaamsfuncties in de gaten houdt." Zo kunnen onder andere hartslag, bloeddruk en ademhaling worden gecontroleerd. "Op het moment dat er iets mis lijkt te gaan, wordt je gebeld en als je niet binnen een bepaalde tijd reageert, wordt de huisarts of ambulance opgeroepen, afhankelijk van wat er aan de hand is."

Rianne Dekker -die samen met Alexander Suma, Rossella Ferraro en Faas Moonen het IRWES-team vormt- pitchte haar 'Integrated Roof Wind Energy System'. Deze windenergiesystemen kunnen op de dakconstructie van bestaande gebouwen worden geplaatst, waardoor het gebouw haar energie duurzaam kan opwekken. "Op dit moment richten wij ons nog vooral op hoogbouw, maar in de toekomst moet het ook mogelijk zijn om dit in woonwijken toe te passen."
    Het idee wordt volgens Dekker al volop verder ontwikkeld, de gewonnen 5.000 euro is een bijdrage hieraan. De bedenkers van het C-shirt gingen met 2500 euro naar huis.

De leefbaarheidprijs ging naar Anne van Strien van de Design Academy. In haar afstudeerwerk wilde ze de grenzen tussen openbaar en privaat verkleinen, door hekken en afrastering te vervangen door een soort natuurlijke overloop. De Innovatieprijs ging naar het project Duurzaam Horen van Vicky Amo-Addae, Ellen van Vroonhoven, Naomi Weertman en Jim van den Bergh. Zij willen een hoortoestel ontwikkelen dat niet op batterijen werkt, maar op de bewegingsenergie van het hoofd. De samenwerkingsprijs ging voor de gelegenheid naar de organisatie van de avond, omdat er tussen de opleidingen niet was samengewerkt.

De andere drie finalisten van de TU/e leverden, net als alle andere, een goede performance af. De jury was van iedereen onder de indruk en hoopt dat bedrijven de ideeën van studenten oppakt. Mary-Ann Scheurs, wethouder Innovatie, Cultuur en openbare ruimte van de gemeente Eindhoven, was zeer te spreken over de ideeën van de studenten: "Iedereen wordt hier blij van. Wij als Gemeenteraad worden blij als we zien dat er zoveel goede ideeën zijn. De studenten zijn blij omdat ze weten dat ze een goede opleiding hebben gehad, omdat ze van daaruit echt dingen kunnen maken. En de inwoners van Eindhoven worden in de toekomst ook blij van deze ideeën." (HR)

TU/e big winner at BRAINS Awards
    No less than two of five BRAINS Awards were awarded to innovative projects by TU/e students yesterday, June 7. Paul Helgers, Dirk Adriaanse and Rob Engels won the Audience Award with their C-shirt, and Rianne Dekker won the Sustainability Award with her integrated roofing system for generating wind energy.