En hoe is het in...?

NL | EN
    Shift040 in de etalage na stoppen subsidie
    12 juni 2012 - De TU/e en de gemeente Eindhoven zetten hun subsidie aan het online studentenplatform Shift040 aan het einde van dit collegejaar stop. De website is niet het breed gedragen studentencollectief geworden waarop bij de lancering in 2008 werd gehoopt. Shift040 is nu op zoek naar studenten die als collectief de schouders onder het webpodium willen zetten. x47_s.jpg

Vier jaar lang hielp Shift040 naar eigen zeggen mee om “studentenstad Eindhoven in beeld te brengen en te binden”. Maar tegelijkertijd is de website geen breed gedragen studentencollectief geworden. Vooral de continuïteit qua bestuur bleek lastig, “mogelijk dat de afgenomen ruimte voor bestuurswerk de bottleneck vormt”, denkt Ivo Jongsma, wetenschapscommunicator aan de TU/e en vier jaar terug de initiatiefnemer van Shift040.

Shift040 lanceerde voorgaande jaren al diverse, veelal ludieke acties om zichzelf bij Eindhovense studenten in de kijker te spelen. Daarnaast werd een tijdje samengewerkt met Fontys, dat het webplatform omarmde als leerpodium voor communicatiestudenten, maar het uiteindelijk toch niet in haar onderwijsprogramma vond passen.

Feit is dat het Shift040 ontbreekt aan “een kern van enthousiaste aanjagers”, met als gevolg dat het platform niet autonoom kan draaien. De gemeente en de universiteit zetten hun subsidie aan Shift040 eind dit collegejaar daarom stop, zo werd vorige maand terug besloten. Begrijpelijk, aldus Jongsma, “maar ook jammer, want we zien nog steeds de waarde ervan, evenals de behoefte bij studenten aan een online gezicht en trefplaats van het studentenleven in Eindhoven”.

Shift040 is daarom op zoek naar studenten die zich het dreigende einde van het webpodium aantrekken en er als collectief zelf de schouders onder willen zetten. Gistermiddag, maandag 11 juni, ging een oproep naar de besturen van alle studie-, studenten- en sportverenigingen in Eindhoven.
    Jongsma: “Er zijn ongetwijfeld nog volop andere wegen dan die wij bewandeld hebben. De tijd is intussen ook veranderd, vier jaar terug waren social media bijvoorbeeld nog een stuk minder sterk. Ik kan me voorstellen dat studenten verder gaan met de naam, maar met heel andere middelen”.

Studenten die interesse hebben om Shift040 over te nemen, wordt gevraagd een ‘tender’ in te dienen om Shift040 over te nemen. Degene wiens inschrijving wordt geaccepteerd, krijgt de beschikking over het merk Shift040, de website, de stichting “en goodwill bij veel personen en instanties”.
    Eventuele nieuwe kartrekkers zitten niet vast aan een locatie; Shift040 zegde haar huurcontract voor haar ruimte op Strijp-S, waar ze sinds 2009 zetelde, eerder al op. “Strijp-S is een prachtig gebied, maar voor studenten kennelijk toch net te ver weg”, concludeert Jongsma. “Alles wat er nu is rond Shift040, is dus feitelijk mobiel.”

Als er voor 20 augustus geen -goede- tenders worden ingediend, is het volgens Jongsma eenvoudigweg over en sluiten voor Shift040. (MvdV)

Studenten die Shift040 willen overnemen, kunnen voor vragen terecht bij Ivo Jongsma (040-2472110 / 06-41942160) of de huidige community manager van Shift040, Klien van den Broek (06-39466632). Tenders kunnen tot maandag 20 augustus worden ingediend via studentenstad@eindhoven.nl (en cc aan i.l.a.jongsma@tue.nl en klienvandenbroek@gmail.com).

Financial aid cancelled: Shift040 looking for help
    By the end of this academic year, TU/e and the city of Eindhoven will be cancelling their financial aid for online student platform Shift040. The website didn’t turn out to be the broad-based student collective they were hoping for at the launch back in 2008. Shift040 is now looking for students who, as a collective, want to take over the web platform.