En hoe is het in...?

NL | EN
    Zijlstra vergist zich in regels ov-kaart
    13 juni 2012 - Bij nader inzien zijn er helemaal geen uitzonderingen: de nieuwe regels voor de ov-studentenkaart gaan pas op 1 januari gelden, ook voor vertraagde studenten die in september een nieuwe kaart aanvragen. x59_s.jpg

Een beetje verwarrend is het wel, maar dit is goed nieuws voor vertraagde studenten die tijdelijk geen ov-kaart hebben. Ze kunnen hem gewoon weer aanvragen in september. De nieuwe regels gelden voor hen niet eerder dan voor anderen.

Vorige week vergiste staatssecretaris Zijlstra zich tijdens het debat met de Tweede Kamer. Als studenten hun kaart hadden stopgezet, bijvoorbeeld vanwege een verblijf in het buitenland of hoge bijverdiensten, dan konden ze volgens hem in september geen nieuwe ov-kaart meer aanvragen. Alleen ‘bestaande kaarten’ bleven tot en met december geldig. “Laat dat ook meteen helder zijn”, zei hij nog.

De studentenbonden vonden het vreemd en uitten kritiek. Toevallig was vicevoorzitter Jelmer de Ronde van de Landelijke Studenten Vakbond één van de ‘getroffen’ studenten. Hij gaat in september weer studeren en dacht dat hij dan geen nieuwe ov-kaart meer kon aanvragen, terwijl hij er volgens de oude regels wel recht op zou hebben.

Maar hij hoeft zich geen zorgen te maken, laat de Dienst Uitvoering Onderwijs nu weten. Het recht op een ov-kaart geldt van maand op maand. Wie in september weer recht heeft op een ov-kaart, kan hem gewoon aanvragen. De nieuwe regels gaan voor iedereen pas op 1 januari in.
    Het ministerie bevestigt dit. De woordvoerder kan zich niet herinneren dat Zijlstra het werkelijk zo gezegd heeft en anders is er sprake van een vergissing.

Het verrast Jelmer de Ronde. “Ik heb het gisteren nog gecheckt bij het ministerie”, zegt hij. “Want ik dacht nog dat ik hier een vraag over kon verwachten. Ik wilde het heel zeker weten. Het is wel een opluchting. Al ben ik nog steeds tegen het inperken van het reisrecht, het is natuurlijk eerlijker als de maatregel voor alle studenten op hetzelfde moment ingaat.” (HOP)

Zijlstra mistaken about rules public transport pass
    It turns out there are no exceptions after all: the new rules for the public transport pass will take effect on January 1 for delayed students applying for a new pass in September as well. It’s been quite confusing, but it’s good news for delayed students who have to do without a public transport pass temporarily, because they can just apply for one again in September. For them, the new rules take effect no sooner than for others.