En hoe is het in...?

NL | EN
    'Shinen' met je bachelor-onderzoek
    31 mei 2012 - Bachelorstudenten van universiteit en hogeschool kunnen ook dit jaar meedingen naar de 'student research award' én 1500 euro in de wacht slepen.

In november organiseert universiteitenvereniging VSNU voor de derde keer de Student Research Conferentie. Nederlandse en Vlaamse studenten van zowel hogescholen als universiteiten kunnen hun bachelor-onderzoek insturen.

Ze moeten hun onderzoek daarvoor wel omschrijven en inkorten tot het format van de conferentie – zoals in de wetenschappelijke wereld gebruikelijk is. De papers worden beoordeeld en becommentarieerd door een team van wetenschappers. De zestig besten mogen hun onderzoek tijdens de conferentie in Utrecht presenteren.

Het beste bachelor-onderzoek wint vijftienhonderd euro. Voor de tweede plaats is duizend euro gereserveerd. Er is bovendien een cheque van vijfhonderd euro voor de beste posterpresentatie.

De conferentie is bedoeld om baanbrekend, verrassend en vernieuwend onderzoek van bachelorstudenten onder de aandacht brengen en jonge onderzoekers vroeg bij de wetenschap te betrekken. De organisatie hoopt dit jaar ook meer hbo-studenten te trekken. Die waren de afgelopen edities flink in de minderheid.

De eerste conferentie werd in 2010 gehouden. Toen won een studente van de Universiteit Twente die een kooktoestel op zonne-energie ontwikkelde voor de Afrikaanse markt. In 2011 ging de eerste prijs naar een studente van het Utrechtse university college. Zij onderzocht het effect die vooroordelen over het university college hadden op haar medestudenten. Aanleiding voor haar onderzoek waren uitspraken van de latere minister Plasterk, die university colleges in een column 'crèches voor rijkeluiskinderen' noemde.

De Student Research Conference is een idee van de Roosevelt Academy en de VSNU. Soortgelijke initiatieven bestaan onder meer in de VS en Groot-Brittannië. Het bachelor-onderzoek mag niet ouder zijn dan twee jaar. De deadline voor inzending is 1 juli. (HOP)

summary