En hoe is het in...?

NL | EN
    Meer artikelen van frauderende hoogleraar verdacht
    26 juni 2012 - De Erasmus Universiteit zou meer artikelen van de opgestapte hoogleraar Dirk Smeesters kunnen terugtrekken, maar doet dat niet.

Hoogleraar marketing Dirk Smeesters is betrapt op wetenschappelijke fraude in drie artikelen, waarvan er twee al in een wetenschappelijk tijdschrift stonden. Die twee artikelen zijn daarom teruggetrokken, maakte de universiteit gisteren bekend.

Maar hoe betrouwbaar is de rest? De beslissing over de twee artikelen is genomen na een blik op de uitkomsten, die nogal onwaarschijnlijk waren. Een statistische analyse van een Amerikaanse fraudeonderzoeker toonde dit aan.

Bij zijn andere artikelen is fraude niet aangetoond. Maar er zou van alles mis mee kunnen zijn. Smeesters heeft de ruwe data namelijk niet meer, schrijft de Rotterdamse integriteitscommissie in haar rapport. De data zouden kwijt zijn geraakt tijdens verhuizingen of toen een harde schijf crashte. "De commissie twijfelt aan de geloofwaardigheid van de redenen hiervoor", aldus het rapport.

Sommige data zijn er wel, maar het ontbreekt de commissie naar eigen zeggen aan de tijd om die nader te analyseren. Het zou kunnen dat Smeesters daarmee gegoocheld heeft zonder dat dit meteen in het oog springt. Hij zegt immers dat het in zijn vakgebied heel gebruikelijk is om zo met data om te gaan. Als 'persoon' voelt hij zich niet schuldig.

Bij een deel van de artikelen had Smeesters niets met de data te maken. Maar de rest? De vraagt dringt zich op waarom de universiteit alle andere artikelen niet terugtrekt, nu de uitkomsten niet meer te controleren zijn en de auteur zichzelf ongeloofwaardig heeft gemaakt.

"Het is niet gebruikelijk alleen op basis van het ontbreken van de ruwe data (en dat is overigens niet bij alle artikelen het geval) artikelen terug te trekken", laat een woordvoerder schriftelijk weten. "Als er nieuwe signalen komen dat er zaken niet in orde zijn, kan een nieuwe commissie worden ingesteld." (HOP)

summary