En hoe is het in...?

NL | EN
    Veel meer sollicitanten in het hbo
    27 juni 2012 - Dankzij de economische tegenspoed solliciteren er veel meer mensen op een baan bij een hogeschool. Vooral voor de ondersteunende diensten melden zich honderden kandidaten, maar ook voor algemene docentfuncties stromen de brieven binnen. x35_s.jpg

"Laatst zochten we een studieloopbaanbegeleider en daar kwamen ruim honderd reacties op", zegt Petra Wallegie van de werving en selectie van Avans Hogescholen. Maar een baan bij de ondersteunende diensten trekt nog veel meer belangstelling: "Voor een administratieve vacature krijgen we gerust twee- à driehonderd brieven binnen."

Sommige hogescholen plaatsen die vacatures voor ondersteunende diensten niet eens meer online, weet René Haasnoot van kenniscentrum Zestor, dat de arbeidsmarkt voor hogescholen in de gaten houdt. "Want dan worden ze overstelpt met brieven. Het zijn er zoveel dat ze het niet eens aankunnen. Liever zoeken ze iemand uit eigen kring."

Ook voor een baan als docent is tegenwoordig meer belangstelling, al heeft Zestor daar nog geen recente cijfers over. "Wel weet ik dat zzp'ers in deze tijden graag één of twee dagen in de week als docent willen werken, om een beetje vast inkomen te verwerven", aldus Haasnoot.

"Veel sollicitanten zijn eigenlijk te goed voor de functie", zegt Yolanda Jongebreur van de Hogeschool Utrecht. Zij zoekt een 'cursusassistent' voor de journalistiekopleiding. "Ik snap wel dat ze erop solliciteren, want er nauwelijks werk. Maar in goede tijden zouden ze het niet doen. Voor ons is dat lastig, want we hebben er niets aan als iemand over een half jaar weer opstapt omdat hij een beter aanbod krijgt. Een paar jaar geleden waren we al tevreden als we iemand vonden die 'geschikt' was."

Toch hebben niet alle opleidingen de kandidaten voor het uitzoeken. "Was het maar waar", verzucht Emile van de Logt van Hogeschool Rotterdam. "Wij zoeken al maanden een docent elektrotechniek. "Ik heb welgeteld één belangstellende op bezoek gehad, maar die koos uiteindelijk liever voor een baan bij een bedrijf dat een leaseauto bood. Er is gewoon een enorm tekort aan elektrotechnici. Studenten krijgen al in hun derde studiejaar een baan. Als ik honderd afgestudeerden had, kon ik ze ook allemaal kwijt. Probeer dan maar eens een academisch opgeleide docent te vinden met expertise op dit vakgebied." (HOP)

More job applications higher professional education
    Thanks to the economic depression, there are many more people applying for a position at an hbo. It’s especially for supporting services hundreds of candidates apply, but general teaching jobs are very popular as well.