En hoe is het in...?

NL | EN
    NS beboet om schending privacy studenten
    14 juni 2012 - De NS betaalt een dwangsom van 125 duizend euro voor het schenden van de privacy van studenten. Hun reisgegevens werden te lang bewaard, meldt het College Bescherming Persoonsgegevens.

De NS miskent de maatschappelijke onrust over het bewaren van reisgegevens "volledig", stelt de privacywaakhond CBP. Het college spreekt van een "grote mate van inbreuk op de levenssfeer van de reizigers".

Al een jaar geleden had het CBP de NS gewaarschuwd dat het bedrijf de reisgegevens van studenten niet langer dan twee jaar mocht bewaren. De NS moest de gegevens voor december 2011 vernietigen, anders zou er een dwangsom volgen.

De NS beperkte zich tot het anonimiseren van de reisgegevens. Maar dat ging het CBP niet ver genoeg. Reizigers konden namelijk indirect toch worden geïdentificeerd, zodat hun reisgedrag voor langere tijd kon worden gevolgd.

Het CBP meldt dat de NS nu alsnog de uiterste bewaartermijn heeft ingevoerd en alle reisgegevens ouder dan 24 maanden heeft vernietigd. Ook de verschuldigde dwangsom is betaald.

Al in februari 2010 dienden enkele rechtenstudenten een klacht tegen de NS in bij het CBP wegens schending van hun privacy. Het is overigens niet duidelijk waar NS de reisgegevens voor gebruikt. Delen van het CBP-besluit zijn zwart gemaakt omdat de informatie "(bedrijfs)vertrouwelijk" zou zijn. (HOP)

NS fined for breaching students privacy
    NS will be paying a 125-thousand euro penalty for violation of student privacy. Their travel records were stored for too long, says the Dutch data Protection Authority.
    NS “completely” ignores the social unrest about storing travel records, according to privacy watch DPA. The authority says it’s a “major breach of travelers’ privacy”.
    The DNP had warned NS a year ago already and said the company wasn’t allowed to store students’ travel record for more than two years.