En hoe is het in...?

NL | EN
    Ontbijten en discussiëren met bestuurders
    14 juni 2012 - Jaarlijks organiseert studentengroepering Groep-één een ontbijtbuffet, waarbij studenten en het College van Bestuur tussen de jus d'orange en croissants door, vragen en antwoorden uitwisselen. Nicole Ummelen, de nieuwe secretaris van de TU/e, schoof dit jaar voor het eerst aan. x8_s.jpg
    Nicole Ummelen (tweede van rechts) aan het ontbijt met studenten.

Giel Op 't Veld, student Electrical Engineering en fractievoorzitter van Groep-één, vertelt voorafgaand aan het ontbijt dat Ummelen aangenaam verrast was door de uitnodiging. Tijdens het ontbijt toont ze zich zeer geïnteresseerd in de praktische kanten van het bestuursleven. Zo wil ze weten wat nu precies de taken zijn van de onderwijscommissaris bij een studievereniging en vraagt ze of er tussen de verenigingen onderling veel contacten bestaan. Dat laatste blijkt overigens maar zeer mondjesmaat plaats te vinden. Iedere vereniging richt zich toch vooral op de studenten binnen de eigen faculteit. Alleen op de jaarlijkse barbecue voor besturen ziet men elkaar.

Rector Hans van Duijn, zetelend aan dezelfde tafel als Ummelen, vraagt zich af of verenigingen als hun faculteiten straks samen in één gebouw worden ondergebracht, dan ook niet gezamenlijk verder kunnen gaan. De aanwezige studentbestuurders zien daar weinig heil in. "Iedere vereniging wil toch graag zijn eigen identiteit behouden", zo valt te horen.

Aan de tafel met collegevoorzitter Arno Peels wordt gediscussieerd over het ontbreken van een goede reputatie van de TU/e. Daar zou het CvB zich meer voor moeten inzetten, zo wordt geopperd. Het inschakelen van meer of minder bekende alumni zou daar zeer geschikt voor zijn, zo is men van mening.

Onvermijdelijk komt ook het Bachelor College voorbij. In grote lijnen is men er aan tafel wel enthousiast over, maar duidelijk wordt ook dat er nog zeer veel vragen over bestaan. Peels onderkent het probleem en zegt dat het mede wordt veroorzaakt door de grote tijdsdruk die op het hele omvormingsproces staat. Peels: "Maar daar hebben we bewust voor gekozen, want als we het met nog een jaar hadden uitgesteld tot september 2013, had men in de organisatie de urgentie veel minder sterk gevoeld." (HK)

summary