En hoe is het in...?

NL | EN
    Politiek past verkiezingsprogramma’s onderwijs aan
    3 juli 2012 - Afgelopen weekend hielden politieke partijen bijeenkomsten waarop de verkiezingsprogramma’s nog eens onder de loep werden gehouden. De PvdA heeft haar plan om collegegeld voor technische studies af te schaffen uit haar programma gehaald, het CDA heeft aan haar programma toegevoegd dat masterstudenten recht op basisbeurs houden. Het is de jongerenafdeling van GroenLinks niet gelukt om het plan voor een leenstelsel uit het verkiezingsprogramma te halen.

De leden van de PvdA willen het collegegeld voor technische studies niet afschaffen. Het plan is afgelopen weekend op het partijcongres uit het verkiezingsprogramma gehaald. Het voorstel kwam de PvdA op veel kritiek te staan. Toch is PvdA-onderwijswoordvoerder Tanja Jadnanansing tevreden. “Waar het mij om gaat, is dat we een signaal hebben afgegeven. Er is een enorm tekort aan bèta- en techniekstudenten. Daarover is nu een inhoudelijk debat losgebarsten en dat vind ik echt een goed ding.” Volgens haar moeten jongeren beseffen dat technische studies niet tot vieze-handenwerk leiden. “Dat is allang niet meer zo. Technische studies zijn meer dan dat. We moeten er wel meer in investeren.”

Afgelopen weekend hield ook Groen Links een congres waar de leden over de kieslijst en het verkiezingsprogramma konden stemmen. DWARS , de jongerenafdeling van GroenLinks , stelde het standpunt over de studiefinanciering ter discussie. Zij wil de basisbeurs niet vervangen door een leenstelsel, maar door een systeem waarin studenten een ‘loon’ krijgen en dan na hun afstuderen iets meer belasting moeten betalen: een zogenoemde ‘studietaks’. In dat systeem hebben studenten geen individuele schuld en betalen rijken meer dan armen. Het voorstel haalde net geen meerderheid.

Aanvankelijk stond in het CDA-programma alleen dat de basisbeurs voor bachelorstudenten behouden moest blijven, maar leden van de partij stelden een aanpassing voor waarmee de basisbeurs voor masterstudenten behouden blijft. Het verkiezingsprogramma is bijgesteld. (HOP/NS)

summary