En hoe is het in...?

NL | EN
    Voorlichtingsmateriaal TU/e is meest betrouwbaar
    4 juli 2012 - Opleidingen bestoken studiekiezers nog steeds met ‘misleidende’ en ‘incomplete’ informatie, concludeert de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek. Claims in brochures zouden niet betrouwbaar zijn.
    Volgens de LSVb-onderzoekers verstrekt de TU/e de meest betrouwbare informatie aan studiekiezers.
    x12_s.jpg

Voorlichtingsfolders moeten ‘objectief’ en ‘vergelijkbaar’ zijn, stelt de LSVb in een onderzoek naar voorlichtingsmateriaal. Zeker nu het steeds belangrijker wordt om op tijd af te studeren en er niet meer oneindig van opleiding geswitcht kan worden.
    Maar er moet nog veel verbeteren, schrijft de bond na het vergelijken van ruim honderd brochures van dertien universiteiten. De TU/e en de TU Delft staan qua betrouwbaarheid op plaats 1 en 2. De Universiteit Twente en de Vrije Universiteit Amsterdam presteren het slechtst. CvB-lid Jo van Ham noemde de nummer 1 positie van de TU/e in een eerste reactie “een heel mooi compliment van de landelijke studentenvakbond.”

Bij de individuele beoordeling van de brochures is ook een top-10 opgesteld en ook daarin doet de TU/e het zeer goed. Als enige instelling komt de TU/e erin voor met maar liefst drie brochures: die van Technische Informatica, Technische Wiskunde en Biomedische Technologie.

Volgens de LSVb ontbreekt in veel van de onderzochte brochures nog steeds veel informatie. Zo wordt bijna nergens vermeld hoeveel studenten de eindstreep halen en wat deze afgestudeerden verdienen.
    Om die reden lanceerde de bond vorig jaar samen met andere jongerenorganisaties het plan voor ‘studiebijsluiters’: een tabel waarin informatie wordt gegeven over studiesucces, studenttevredenheid en de baankansen van een opleiding. Op die manier zouden aankomend studenten de cijfers eenvoudig naast elkaar kunnen leggen. Vier hogescholen doen dit inmiddels.
    Demissionair staatssecretaris Zijlstra heeft gezegd dat in 2014 alle hogescholen en universiteiten studiebijsluiters voor hun opleidingen moeten hebben. (HOP/HK)

summary