En hoe is het in...?

NL | EN
    Opnieuw protest tegen langstudeerboete topsporters
    4 juli 2012 - Aan de vooravond van de Olympische Spelen in Londen pleiten onderwijsbestuurders opnieuw voor een uitzondering op de langstudeerboete voor studerende topsporters. Sportieve ambities zouden anders in het gedrang kunnen komen. x14_s.jpg

Van de 180 Nederlandse Olympische sporters zijn er ongeveer vijftig student, schat sportkoepel NOC*NSF. Zeventien volgen een opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam en drie aan de Universiteit van Amsterdam. Fontys telt er een stuk of tien.

Ongeveer een kwart van de Olympische studenten zou last krijgen van het verhoogde collegegeld. Al is dat volgens een woordvoerder van NOC*NSF lastig in te schatten omdat nog niet bij alle teams duidelijk is welke sporters er meegaan naar Londen.

De bestuurders van de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam, Inholland en Fontys vinden in ieder geval dat er een uitzondering moet worden gemaakt voor zulke studenten. Zij spraken zich daar gisteren over uit op een discussiebijeenkomst in Amsterdam. “Wij zijn bang dat de medaillewinnaars van Londen straks de ene dag door de premier en de koningin worden gehuldigd en de andere dag een brief ontvangen van de staatssecretaris van OCW met de oproep te betalen, omdat ze langstudeerder zijn”, aldus HvA-bestuurder Jet Bussemaker in de Volkskrant.

Demissionair staatssecretaris Zijlstra ziet het probleem niet. Volgens hem is er genoeg geregeld voor studerende topsporters. Hij schreef al in maart aan de Tweede Kamer dat topsporters die meer dan één jaar studievertraging oplopen een beroep kunnen doen op het profileringsfonds van hun instelling. Die fondsen zijn juist bedoeld voor studenten die door bijvoorbeeld ziekte, handicap, topsport of een bestuursjaar studievertraging oplopen. Ook kunnen topsporters een sponsor zoeken of een uitkering aanvragen bij NOC*NSF, aldus Zijlstra.

In april liet de sportkoepel weten op zoek te gaan naar fondsen om langstudeerboete voor topsporters met studievertraging te betalen. Vanaf september moeten studenten die meer dan één jaar zijn uitgelopen op de nominale duur van hun bachelor of master het verhoogde collegegeld van bijna vijfduizend euro betalen.

Topsporters die zich een jaar volledig op hun sport willen richten kunnen overigens ook een beroep doen op de regeling collegegeldvrij besturen, als hun instelling die tenminste uitvoert. Ze kunnen zich dan uitschrijven zodat ze geen collegegeld en langstudeerboete hoeven te betalen, maar behouden via een contract wel de band met hun instelling.

De Olympische Spelen zijn van 27 juli tot en met 12 augustus. (HOP)

summary