En hoe is het in...?

NL | EN
    Vermoedelijke vondst Higgs-deeltje 'fantastisch nieuws'
    4 juli 2012 - CERN-onderzoekers hebben een nieuw deeltje ontdekt, vermoedelijk het Higgs-boson. De leiders van de experimenten CMS en ATLAS in de deeltjesversneller presenteerden vanmorgen, woensdag 4 juli, in Genève de meest actuele resultaten van hun zoektocht naar het Higgs-boson. x16_s.jpg

Het deeltje dat de CERN-onderzoekers gezien hebben, is aangetroffen in het massagebied rond 125-126 GeV (giga-elektronvolt). “We have reached a milestone in our understanding of nature”, zei CERN-directeur Rolf Heuer. “The discovery of a particle consistent with the Higgs boson opens the way to more detailed studies, requiring larger statistics, which will pin down the new particle’s properties, and is likely to shed light on other mysteries of our universe.”
    De 83-jarige Schot Peter Higgs, die in 1964 het naar hem genoemde mechanisme bedacht dat het bestaan van een nieuw deeltje voorspelt, reageerde na afloop van de presentatie geëmotioneerd: “I never expected this to happen in my lifetime”.

Dr.ir. Servaas Kokkelmans, universitair docent aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde, bestempelt de resultaten als ‘fantastisch nieuws’. “In feite hebben we al heel veel te danken aan het Higgs-deeltje: de wisselwerking met het zogenoemde Higgs-veld geeft massa aan de elementaire deeltjes - en dus ook aan ons. Volgens de kwantumfysica hebben natuurkundige velden zowel een golf- als een deeltjeskarakter. Bij het elektromagnetische veld hoort het foton, bij het Higgs-veld hoort het Higgs-deeltje. En dat is nu ontdekt.”
    Of er door deze ontdekking nieuwe toepassingen komen, dat valt volgens Kokkelmans nog niet te overzien. Om eraan toe te voegen: “Dat was echter het geval bij de meeste ontdekkingen binnen de kwantumfysica, maar daar zijn uiteindelijk wel computers en lasers uit voortgekomen”.

Een fors aantal onderzoekers van het Nederlandse instituut voor subatomaire fysica Nikhef is bij het Higgs-onderzoek betrokken. Prof.dr. Stan Bentvelsen, programmaleider van de ATLAS-groep op Nikhef en als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam: “De observatie van dit nieuwe deeltje brengt inzichten die wat mij betreft verder reiken dan alle ontdekkingen in de deeltjesfysica van de afgelopen dertig jaar. Alles wijst erop dat het om een Higgs-deeltje gaat, maar meer metingen zijn nodig om te zien of de eigenschappen van dit deeltje overeenkomen met de voorspellingen. De deeltjesfysica beleeft een fantastische tijd, waarin experimentele antwoorden op fundamentele vragen centraal staan.”

Prof.dr. Nicolo de Groot, deputy programmaleider van de ATLAS-groep op Nikhef en als hoogleraar verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen: “Met deze ontdekking van het Higgsdeeltje is het Standaardmodel compleet. Het Higgs-deeltje geeft ons direct een handvat om die dingen te begrijpen die nog niet door het Standaardmodel verklaard worden, zoals donkere materie. Vandaag is het een feestje, daarna is er nog heel veel te doen.” (MvdV/Nikhef/CERN)

Higgs voor leken? Klik hier.

summary