En hoe is het in...?

NL | EN
    Studieboeken verhuizen tijdens de zomer naar MetaForum
    5 juli 2012 - Alle hens aan dek voor de universiteitsbibliotheek van de TU/e. De vier overgebleven locaties op de campus worden in augustus samengevoegd in het MetaForum. Bijna drie kilometer aan boeken moet verhuizen. Maar na een gedegen voorbereiding gaat dat zeker lukken, verzekert Rikie Deurenberg van het Informatie Expertise Centrum (IEC). "We hebben redelijk wat planken."
    x19_s.jpg
    Een artist's impression van het MetaForum waarin de nieuwe bibliotheek is ondergebracht.

In de aanloop naar de verhuizing is de gehele collectie opgeschoond en voorzien van een nieuw registratiesysteem. In de nieuwe opstelling in MetaForum komt een collectie die dateert van na het jaar 2000. Oudere boeken zijn of worden toegevoegd op basis van uitleencijfers.

Met zeker 2600 meter aan boeken zou je verwachten dat er weinig plek overblijft voor de gebruikers. Deurenberg: "De vele nissen in het nieuwe gebouw worden optimaal benut. Hierdoor blijft de ruime opzet van de nieuwe bibliotheek met 950 studieplaatsen behouden." Dankzij een nieuw registratiesysteem kunnen gebruikers van de bibliotheek zelf boeken 'afstempelen' en mee naar huis nemen. De nieuwe bieb zal vanaf het nieuwe collegejaar open zijn van acht uur 's morgens tot half elf 's avonds. In het weekeinde is de bieb open van 10.00 tot 22.00 uur.

Voordat het zover is, zullen de circa zestig medewerkers van de universiteitsbibliotheek eerst peentjes moeten zweten. Samen met een verhuisbedrijf zal het personeel de boekencollecties in de faculteiten Wiskunde & Informatica, Bouwkunde en Industrial Engineering & Innovation Sciences en de centrale bibliotheek in De Hal overbrengen naar het nieuwe onderkomen. Daar worden de boeken, stuk voor stuk, gerangschikt.

Om de klus zo efficiënt mogelijk te klaren, gaan alle locaties op 30 juli dicht. Enkele dagen later volgt de daadwerkelijke verhuizing van de collectie, de kantoren en de werkplekken van de medewerkers. Op maandag 3 september gaat de nieuwe locatie open voor het publiek.

Mensen kunnen tijdens de verhuisperiode een beroep blijven doen op het aanbod en diensten van het IEC. Deurenberg: "De collectie blijft opvraagbaar. Mocht een bepaald boek tijdelijk niet beschikbaar zijn omdat het nog in de verhuisdoos zit, dan gaan we bij urgente gevallen in een andere universiteitsbibliotheek op zoek naar een vervangexemplaar." (FvO)

summary