En hoe is het in...?

NL | EN
    Hoe maken we dineren voor ouderen plezierig?
    28 juni 2012 - De maaltijd als het gezelligste hoogtepunt van de dag. Ouderen maken het tegenwoordig niet vaak meer mee. Om daar verandering in te brengen zette dr. Heico Sandee de 'Sweet Dining Design Contest' op poten. Deze bijzondere wedstrijd is onderdeel van de ISG*ISARC Conferentie, die van 26 tot en met 29 juni wordt gehouden aan de TU/e. x4_s.jpg

De International Society for Gerontechnology (ISG) en het International Symposium for Automation and Robotics in Construction (ISARC) organiseren deze week voor de achtste maal gezamenlijk een wereldconferentie. Ditmaal aan de TU/e en gezondheid is het thema.

Prof.dr. Annelies van Bronswijk, die deel uitmaakt van het organiserend comité en die op de slotdag, op vrijdag haar afscheidsrede houdt, noemt het verheugend dat op het gebied van de gerontechnologie steeds meer disciplines elkaar weten te vinden. "Ik heb tijdens mijn carrière heel wat symposia meegemaakt en ik zie dat ingenieurs, fysiologen, sociologen en psychologen steeds meer gaan samenwerken." Als passend voorbeeld noemt ze de 'Slimme Plint'; een Portugese vinding waar op dit congres een film van vertoond wordt. Van Bronswijk: "Die plint 'ziet' of er door een kamer wordt gelopen en kan op basis daarvan de verlichting aanpassen. Ook kan de plint praten met de eigenaar van de voeten. Wanneer die persoon valt slaat de plint alarm."

Het laten uitgaan van een alarm kan de 'Smart Kitchen Table' ook. Met dit ontwerp dingen de promovendi Erfaneh Allameh en Mohammadali Heidari van de faculteit Bouwkunde mee in de 'Sweet Dining Design Contest'. Eind vorig jaar wonnen ze nog de RICS Award met een reviewpaper over het gebruik van slimme technologie in woningen. Hun multifunctionele keukentafel is voorzien van een gootsteentje met kraan, een inductieplaat om op te koken, een computerscherm voor recepten, instructies en telecommunicatie. Een kleindochter kan op die manier gezellig praten met haar dementerende oma, die met gebruikmaking van haar instructies net een maaltijd heeft bereid.

Hoe maak je eten voor ouderen plezierig? Die opdracht werd door zeven deelnemers totaal verschillend geïnterpreteerd. Na de slimme keukentafel presenteert Sue Levkoff van de University of South Carolina een app die educatieve informatie, recepten, en sociale interactie combineert onder het motto: 'Sweet dining is health dining at younger age'. Een architect uit Baskenland wil smalle gangen en trappen en kleine keukentjes in oude appartementen zodanig aanpassen dat mensen weer vrienden kunnen uitnodigen. Dort Spierings, lector aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), meent dat samen koken, uitserveren en eten zoals zijn schoonouders op de camping doen, de meeste problemen oplost.

Bij het conferentiediner 's avonds in het Auditorium werden de prijzen voor de wedstrijd uitgereikt door Heico Sandee. Eleanor van den Heuvel van Brunel University kreeg de eerste prijs voor haar Dine-Easy system , een slimme magnetron. Eerdergenoemde Sue Levkoff werd tweede en de TU/ers moesten genoegen nemen met de vierde plaats. (NS)

How to get elderly to enjoy dinner?

Dinner should be the most enjoyable part of the day. Unfortunately, the elderly usually don't feel that way anymore these days. In an attempt to change that, dr. Heico Sandee organized the 'Sweet Dining Design Contest'. It's a special contest that's part of the ISG*ISARC Conference held at TU/e June 26-29.

Prof.dr. Annelies van Bronswijk, who's part of the organization and will be delivering her farewell lecture on the last day of the conference, is excited to see more and more disciplines working together in the field of gerontechnology. "I've attended many symposiums in my time, and I've noticed engineers, physiologists, sociologists and psychologists collaborating ever more."