En hoe is het in...?

NL | EN
    Nieuw studentencomplex Cederlaan opgeleverd
    29 juni 2012 - Met een korte videoboodschap heeft demissionair minister Spies van Binnenlandse Zaken donderdagmiddag 28 juni het nieuwe studentencomplex aan de Cederlaan in Eindhoven geopend. Het gebouw is gerealiseerd door Vestide, onderdeel van Woonbedrijf, en biedt onderdak aan 318 studenten. Door het creëren van woonruimte wil Vestide een zichtbare aanjager zijn voor Brainport. x6_s.jpg
    Kences bestuurder en algemeen directeur van Woonbedrijf Marc Eggermont, studente Alette Janssen en wethouder Mary Fiers (vlnr) gaven gezamelijk het symbolische startsein voor de oplevering van het studentencomplex.

Het nieuwe complex heeft ongeveer dezelfde contouren als het voormalige Philipskantoor dat eerst op deze plek stond. Omdat een verbouwing van het kantoorpand niet rendabel zou zijn en minder wooneenheden dan gewenst zou opleveren, is in 2010 –na vijf jaar overleg- besloten om een nieuw studentencomplex te bouwen.

Er zijn 211 zelfstandige wooneenheden met eigen keuken en badkamer. De bewoners van de overige 61 wooneenheden delen de badkamer en keuken met huisgenoten. Voor reguliere studenten zijn 143 wooneenheden gereserveerd. De overige eenheden zijn bedoeld voor korte verblijven van internationale studenten. Vestide kondigde tijdens de opening aan dat het ook een aanzienlijke bijdrage gaat leveren in het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting (LAS). In de komende jaren wil de studentenhuisvester nog circa 800 wooneenheden realiseren.

Nederland streeft naar een positie in de top 5 van kennislanden in de wereld: dat betekent dat een significant deel van de economische groei in de samenleving moet voortkomen uit kennis. En daarvoor zijn veel talenten nodig. Huisvesting is een belangrijke randvoorwaarde om talentvolle studenten aan te trekken. "Een land dat veel investeert in de kenniseconomie, moet ook investeren in studenten", zei minister Spies in haar videoboodschap. (FvO)

New student property Cederlaan

On Thursday afternoon, June 18, outgoing Minister Spies of Home Affairs has officially opened the new student housing property at the Cederlaan in Eindhoven. She did so by means of a video message. The building has been realized by Vestide, part of Woonbedrijf, and will be housing 318 students. The building consists of 211 independent housing units, featuring an individual kitchen and bathroom. The other 61 units share their bathroom and kitchen with roommates. 143 units are meant for regular students, the others will be made available to short-stay international students.