En hoe is het in...?

NL | EN
    Buitenlandse student wil betere informatie over huisvesting
    29 juni 2012 - Buitenlandse studenten die hier komen studeren, vinden de vooraf verstrekte informatie over hun huisvesting in Nederland beneden peil. Dat blijkt uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van Kences, de brancheorganisatie voor studentenhuisvesting. Het rapport is donderdag 28 juni gepresenteerd tijdens de oplevering van een nieuw studentencomplex aan de Cederlaan in Eindhoven.
    x7_s.jpg

De buitenlandse studenten willen graag meer beeldmateriaal bekijken van hun toekomstige onderkomen. Het ontbreekt volgens hen verder aan duidelijke informatie over de directe woonomgeving. Ook is niet altijd duidelijk welke voorzieningen er in de wijk zijn en op welke afstand ze van de universiteit wonen. Over de huisgenoten met wie ze onder een dak gaan wonen willen ze ook graag wat meer informatie.

In algemene zin blijken veel van de ondervraagde studenten niet op de hoogte van de woningmarkt in Nederland. Ze weten vaak niet dat studentenwoningen schaars zijn. Voorlichting over huisjesmelkers die studenten oplichten, zou ook meer dan welkom zijn. Evenals de systematiek van hospiteren.

Volgens Kences onderschatten studentenhuisvesters en onderwijsinstellingen het doolhof waar studenten in terecht komen op het moment dat zij op zoek gaan naar informatie over woonruimte in Nederland. "We willen aansluiten bij de belevingswereld van de buitenlandse student. Het zou goed zijn om hem of haar op een zo laagdrempelig mogelijke manier te laten meedenken over de informatie die we bieden. De inzet van sociale media, met name Facebook, is hierbij heel belangrijk", zo concluderen de onderzoekers.

Aan het onderzoek dat Kences heeft laten uitvoeren deden vijftien onderwijsinstellingen mee uit Utrecht, Amsterdam, Delft, Wageningen en Eindhoven. Ook de TU/e was van de partij. In totaal vulden 1416 studenten (23 procent van alle mensen die zijn aangeschreven) een vragenlijst in.

Het rapport van Kences is onderdeel van het Rode Loper programma. De Rode Loper is een initiatief van de VSNU en de HBO-raad, de Nuffic, Studiekeuze123, Studielink, Kences, DUO en de IND. Deze organisaties hebben de handen ineengeslagen om het administratieve proces van toelating van buitenlandse studenten tot het hoger onderwijs te vereenvoudigen. (FvO)

Foreign student wants better information on student housing

Foreign students feel the information on students housing they receive prior to their arrival to the Netherlands is insufficient. This shows from a study carried out for kences, the professional organization for student housing. The report was presented upon the completion of a new student housing property at the Cederlaan on Thursday, June 18.

Foreig students would like moreimages of their future accommodations. There should also be more information on the accommodation's immediate surroundings. It's often unclear what facilities are close, and how far they'll be living from university. Finally, they'd like at least some information on who they'll be living with.