En hoe is het in...?

NL | EN
    Record bierkrattenbrugbouwen moet terug naar Eindhoven
    29 juni 2012 - Het hing al een tijd in de lucht, maar in september gaat het er dan eindelijk van komen. Want toen afgelopen oktober in Delft het Eindhovens record bierkrattenbrugbouwen verbroken werd, was meteen duidelijk dat het record weer terug moest naar de TU/e. Studenten Bouwkunde hebben daarom een commissie in het leven geroepen die van 10 tot en met 14 september een brug langer dan 15 meter moet gaan bouwen. Alleen zijn er nog wel flink wat bouwers nodig. x8_s.jpg
    De Bierkrattenbrugcommissie 2012.

Zes jaar lang lag het record langste brug bouwen met bierkratten in Eindhovense handen. In 2005 werd het record overgenomen van de TU Twente, met een overspanning van 12,6 meter. Tot studenten van de TU Delft afgelopen oktober een brug wisten te bouwen van maar liefst 15 meter. Maar daar moet in september verandering in gaan komen.

Marco Schmeitz, voorzitter van de organisatiecommissie Bierkrattenbrugbouwen 2012 "Natuurlijk zinnen we op revanche. Afgelopen maanden zijn we in Vertigo al druk aan het bouwen geweest en hebben we allerlei ontwerpen getest. Ondertussen is bijna duidelijk op welke manier we de brug gaan bouwen; het is nu een kwestie van optimaliseren."

De ontwerpcommissie schat tussen de 15.000 en 20.000 kratten nodig te hebben. Elk kratje kan maximaal 6500 kilo dragen – het gewicht van vijf personenauto's – voor het bezwijkt. Voor extra stabiliteit gaan ze zowel met lege als volle kratten aan de slag. Niet met bier, maar voor de veiligheid met plastic flesjes water.

Schmeitz: "We zijn er vrij zeker van dat we het record kunnen terugpakken en gaan voor minimaal 17,5 meter. Tijdens de experimenten ging het heel vlotjes, en zaten we al heel snel op tien meter. Zeker met onze goeddoordachte constructie moet het geen probleem zijn. Wel hebben we natuurlijk veel bouwers nodig. Iedereen kan zich opgeven om te komen helpen, maar 'ver-reikers' en EHBO-ers zijn extra welkom." (NT)

Wil je van 10 tot en met 14 september op het TEMA-veld helpen het record bierkrattenbrugbouwen weer in TU/e-handen te krijgen? Op www.bierkrattenbrug.nl vind je meer informatie en een inschrijfformulier.

Beer-crate-bridge building record must return to Eindhoven
    It was bound to happen, and it finally will in September. When Delft broke the Eindhoven record for beer-crate-bridge building last October, it was obvious the record had to come back to Eindhoven ASAP. To that end, students of Built Environment have installed a committee that’s in charge of building a bridge longer than fifteen meters from September 10-14. They are still looking for a lot more builders, though.