En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Honorsstudenten winnen prijs voor milieuvriendelijke coating
    13 juli 2012 - Een team van de Technische Universiteit Eindhoven, bestaande uit drie Honorsstudenten onder leiding van Alex van Herk (Scheikundige Technologie) en Henk Huinink (Technische Natuurkunde), heeft afgelopen dinsdag de Collaborative University Competition (CUC) gewonnen. De winnaars ontvingen in het Zweedse Karlskrona een prijs van twintigduizend euro voor de meest kansrijke ontwikkeling van een milieuvriendelijke coating. x10_s.jpg

De CUC is een concept waarbij een aantal teams van verschillende universiteiten een probleem proberen op te lossen voor een bedrijf waarbij juist ook samenwerking en kennisuitwisseling tussen de teams wordt gestimuleerd. De andere teams waren van de universiteiten van Napels (Italie), Lund (Zweden) en Nanjiing (China). De wedstrijd strekte zich uit over zes maanden en omvatte veel experimenten op het gebied van coatings.

De uitdaging was om voor het bedrijf AkzoNobel een coatingconcept tot ontwikkelen waarin Volatile Organic Compounds (VOC) niet meer nodig zijn. Op dit moment bevatten coatings op waterbasis nog steeds redelijk wat van deze VOC's, omdat deze organische moleculen onmisbaar zijn voor het verkrijgen van een coating met goede mechanische eigenschappen.

Het team uit Eindhoven, bestaande uit Ellen Hoefsloot, Luc Wijffels en Martijn Goorden, heeft de meest kansrijke oplossing ontwikkeld en ook een goede invulling gegeven aan het "collaborative" aspect. Het bijzondere van het team is dat de studenten zelf geen achtergrond in de coatingswereld hebben en afkomstig zijn van faculteiten zoals Werktuigbouwkunde of Industrial Design. "Mede hierdoor kunnen ze met een open en innovatieve blik naar het probleem kijken", zegt dr. Henk Huinink.

Wat precies de oplossing is die het team uit Eindhoven heeft voorgesteld, kan Huinink helaas niet vertellen. "Het probleem met VOC behoort tot de top vijf van problemen waarmee de coatingindustrie worstelt. De onderneming die erin slaagt om het op te lossen, mag zich meteen leider op de wereldmarkt noemen. We hebben daarom van AkzoNobel een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen."

Over de bestemming van de geldprijs doet Huinink minder geheimzinnig. "Maar we hebben, eerlijk gezegd, nog geen tijd gehad om daarover te praten. Vermoedelijk zullen we het gaan besteden aan verder onderzoek."

De Honorsstudenten hebben het werk gedaan in de context van hun Honorsonderzoeksproject en gaan nog zes maanden door met hun werk. AkzoNobel gaat binnenkort in gesprek met Van Herk en Huinink. De onderneming wil de ontwikkeling van een milieuvriendelijke coating gaan aanjagen via "open innovation". (FvO)

Honors students win prize for environmentally-friendly coating
    A team of the Eindhoven University of Technology – three honors students supervised by Alex van Herk (Chemical Engineering & Chemistry) and Henk Huinink (Applied Physics) – won the Collaborative University Competition (CUC) last Tuesday. In the Swedish city of Karlskrona, the winners received 20,000 euro in prize money for the most promising development of environmentally-friendly coating.