En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

MetaForum voor bouwvak opgeleverd
    16 juli 2012 - Het is nog even flink aanpoten geweest, maar het is gelukt: MetaForum is op tijd afgekomen. Vanmiddag, 16 juli, vindt de oplevering plaats en kan de TU/e zich officieel eigenaar noemen van het nieuwe gebouw. De komende weken nemen de bibliotheek, STU en Wiskunde & Informatica hun intrek in MetaForum. Die verhuizing moet voor de opening van het Academisch Jaar op 3 september zijn afgerond. x14_s.jpg
    MetaForum. Foto | Bart van Overbeeke

De afgelopen maanden is extra hard doorgewerkt om nog voor de bouwvak klaar te zijn, vertelt projectleider ir. Arno Aarts. “De oorspronkelijke planning voorzag in oplevering op 26 maart, maar daar kwam de ontdekking tussen dat de W-hal asbest bevatte. Daardoor heeft de bouw zo’n drie maanden stilgelegen.”

Met de ondertekening van de zogeheten processen-verbaal van oplevering door CvB-lid mr. Jo van Ham verhuist het eigendom van MetaForum van de aannemers Hurks (bouwkundig werk), Imtech (installaties) en Oskomera (de gerenoveerde gevel van de voormalig W-hal waarin MetaForum als het ware is ingepast) naar de TU/e, legt Aarts uit. “Dat betekent bijvoorbeeld dat de TU/e nu een brandverzekering nodig heeft voor het gebouw. Tot vandaag werd dat risico gedekt door de zogeheten CAR-verzekering van de aannemers.”

Morgen wordt direct een begin gemaakt met de losse inrichting van MetaForum: de stoelen en tafels voor de studentenwerkplekken en de kasten voor de bibliotheek worden dan geïnstalleerd. Vanaf volgende week staat de verhuizing van de kantoren van Wiskunde en Informatica op het programma. Elke twee à drie dagen wordt een verdieping van het Hoofdgebouw verhuisd, te beginnen met de derde etage. Ook de verhuizing van STU en het Notebook Service Centrum moet voor het nieuwe collegejaar rond zijn.

Met de ingebruikname van MetaForum komt het Hoofdgebouw grotendeels leeg te staan. Dit maakt de weg vrij voor ‘Project 3’: de ingrijpende renovatie van het Hoofdgebouw die uiterlijk in 2017 moet zijn afgerond. De bedoeling is dat hierna de faculteit IE&IS en diverse ondersteunende diensten in het Hoofdgebouw terecht kunnen. Het Paviljoen kan dan worden afgebroken en Traverse zal worden afgestoten. (TJ)

MetaForum surrender before start construction holiday
    It hasn’t been easy, but they did it: MetaForum has been finished in time. This afternoon, July 16, the building will be surrendered, and from that moment TU/e can finally say they own the new building. Over the next few weeks, the library, STU and Mathematics & Computer Science will be moving into MetaForum. The move should be completed before the start of the Academic Year on September 3.