En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Wegwijs worden in het land van de molens
    13 augustus 2012 - Een nieuw land, een nieuwe stad, de eerste stappen op de TU/e-campus. Voor de 240 deelnemers van de in totaal 280 nieuwe internationale instromers is de introductie vandaag, maandag 13 augustus, begonnen. Opvallend zijn het relatief hoog aantal Griekse studenten en de toename van bachelorstudenten. x24_s.jpg
    De introductie voor buitenlandse studenten is begonnen. Foto l Bart van Overbeeke
    Vorig jaar meldden 240 masterstudenten en 25 bachelorstudenten uit andere landen zich aan. Dit jaar waren dat 220 studenten voor de master en 60 voor de bachelor. Inge Adriaans van het Onderwijs en Studenten Service Centrum vermoedt dat het gestegen aantal bacheloropleidingen in het Engels hier invloed op heeft gehad. “Ook gaan steeds meer kinderen van kenniswerkers hier studeren en we raken bekender in Europa.” De meeste studenten komen nog altijd uit China (60) en India (40). Opvallend is het relatief hoog aantal Griekse studenten (35). Dit is toe te schrijven aan de relatief slechte omstandigheden in hun moederland.

Maandagochtend stroomt het Auditorium vol met studenten van allerlei nationaliteiten. De Est Siim Laagemann (25) leest op zijn gemak het informatiemateriaal in de introductiemap door op de trap naar de Blauwe Zaal. De bachelorstudent Electrical Engineering (“Ik vond het als kind al leuk om dingen uit elkaar te halen”) werd tijdens zijn tweejarige reis door Australië verliefd op een Nederlands meisje, dat in de buurt van Eindhoven woont. Zijn keus om aan de TU/e te gaan studeren, was dan ook niet geheel toevallig. Dat het hier zo goed voor fietsers is geregeld en dat mensen met verschillende leeftijden samen uitgaan, viel hem al snel op.

De Mexicaanse Silvia Picazo (22) heeft nog totaal geen tijd gehad om te wennen. Maandagochtend om half elf is ze net twee uur in Nederland. Het programma van Operation Management and Logistics sprak haar aan en de kans op een baan in de regio was een bijkomend voordeel. Ze is vastberaden om Nederlands te leren om zo ook de bevolking en ons land beter te begrijpen. Iets weet ze wel van ons land, voornamelijk door een bijeenkomst van de Nederlandse ambassade. Tijdens de Olympische Spelen keek ze veel naar de prestaties van Nederland. “Die turner maakte indruk.”

De Bulgaren Victor Bonev (19) en Valcho Dimitrov (22) hebben sinds de paar dagen dat ze er zijn al een hoop mensen leren kennen, voornamelijk bij de Common Room. Hun keuze voor de TU/e is vooral ingegeven doordat de opleiding Computer Science hier hoger aangeschreven staat dan die in hun thuisland. Valcho vindt de Nederlandse molens erg interessant. “Een mooi stukje techniek.”

Het TU/e Introduction Program (TIP) is deze en volgende week. De internationale studenten krijgen deze week vooral hulp bij praktische zaken en meer inzicht in de Nederlandse cultuur om volgende week mee te draaien met de ‘algemene’ Intro. Het programma van de buitenlandse studenten aan de TU/e vind je hier. (JvG)
    summary