En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Tentamen niet halen, drieduizend euro betalen
    16 augustus 2012 - Voor verschillende TU/e- studenten is het deze week erop of eronder. Vierdejaars die niet voor 1 september al hun bachelortentamens halen, en verder willen studeren, staat een collegegeld van 4834 euro te wachten. Dat is het wettelijk collegegeld plus de langstudeerboete. Die boete wordt weliswaar mogelijk weer afgeschaft, maar is nu nog wel van toepassing. x27_s.jpg

Voor Frank van Wijk, die in collegejaar 2007/2008 met zijn studie Scheikundige Technologie aan de TU/e begon, is het een spannende maand. Vanmiddag maakt hij het laatste tentamen dat ontbreekt in zijn bachelor en maandag moet hij zijn bachelor eindproject (BEP) inleveren. Dan is er nog tijd voor verbeteringen en het voorbereiden van de presentatie op 27 augustus . Bij de examenzitting op 29 augustus zal hem duidelijk worden of hij voor het komend studiejaar alleen het wettelijk collegegeld betaalt of ook 3.063 euro extra. “De vertraging heb ik opgelopen doordat ik het vierde jaar een bestuursfunctie bij studievereniging Japie heb gehad. Daar heb ik geen spijt van. Misschien had ik de eerste drie jaar meer studiepunten kunnen halen.” Een ding is voor Van Wijk duidelijk: stoppen met de studie is geen optie.

Ook Thomas Reijnaerts geeft niet op. Hij legt zich er bij neer dat hij een langstudeerder is. Hij moet nog vijf vakken herkansen. Dat doet hij niet deze week, zijn volle aandacht gaat nu naar het BEP. Als hij dat in augustus afrondt, mag hij zich inschrijven voor de master, omdat hij ook voldoet aan de andere voorwaarde van 160 studiepunten. De harde knip geldt pas na 1 september. Ook Reijnaerts heeft geen spijt van zijn vertraging. “Ik was voorzitter van de studentenfractie PF en leidde de campagne voor de Eindhovense Studentenraad. Ik heb daar heel veel van geleerd en meer in zicht in mijn persoonlijke drijfveren gekregen. Ik heb nu een beter beeld van mijn toekomstwensen.”

Komende week praten de politieke partijen opnieuw of de langstudeerboete niet moet worden afgeblazen. Reijnaerts vindt het interessant maar gaat ervan uit hij hem toch opgelegd krijgt. “Ik heb al geld gespaard door afgelopen tijd maximaal te lenen.”

Tristan Tunderman heeft vanochtend een hertentamen gedaan waarmee hij zijn laatste zes studiepunten voor de bachelor Technische Informatica hoopt te halen. “Ironisch is het juist een bedrijfskundevak uit mijn minor dat ik moest herkansen. Mijn vertraging komt niet door bestuurswerk maar door een foute inschatting van de moeilijkheidsgraad van de wiskunde die bij TI nodig is. Om mijn wiskundebasis bij te spijkeren heb ik wel een jaar nodig gehad.” De boetedreiging was een extra stimulans voor Tunderman zijn bachelor af te sluiten, maar belangrijker vindt hij nog dat het een persoonlijke prestatie is om binnen vier jaar klaar te zijn. “Het is toch een mijlpaal.” (NS)

summary