Untitled Document
"Uitkomst satisfactiepeiling levert heel
belangrijke informatie op"
Is de gemiddelde student tevreden over de TU/e? Ja,
zegt de satisfactiepeiling. Het rapport naar aanleiding van de
dit jaar gehouden satisfactiepeiling onder studenten is
gepubliceerd en verspreid over de faculteiten en diensten. Er
zijn teleurstellend weinig
enquêtes ingevuld (38 procent tegen 52 procent twee jaar
terug), concludeert onderzoeksinstituut IOWO. Zijn studenten enquête-moe?
"Eén keer in de twee jaar een enquête invullen
kan toch niet tot enquête-moeheid leiden", is de mening
van prof.dr. Rutger van Santen, rector magnificus van de TU/e.
"Ik had wel verwacht dat meer eerstejaars de vragenlijst
zouden invullen dan ouderejaars. Ouderejaars hebben het al twee
keer eerder gedaan en weten misschien nog steeds niet wat er met
zo'n
satisfactiepeiling wordt gedaan." Volgens Van Santen is een
betere informatievoorziening over de satisfactiepeiling een mogelijke
oplossing voor de lage respons. "Het CvB wil meer feedback
geven over het waarom van de peiling. Voor ons levert het rapport
namelijk heel belangrijke informatie op, die ons helpt bij het
opstellen van beleid. De studenten moeten zich realiseren dat
de satisfactiepeiling verbeteringen kan opleveren ten opzichte
van de huidige situatie en voor de
generaties studenten die hen nog opvolgen."
Aandachtspunten
Vijftien procent van de TU/e studenten beoordeelt huisvestingsmogelijkheden
in Eindhoven als zeer gunstig, 85 procent dus niet. "Er moet
iets aan gedaan worden. De beste oplossing zou het bouwen van
studenten-
woningen zijn. Overleg met de gemeente hoort tot de mogelijkheden.
De TU/e is toch een universiteit in de stad, dus er mag vanuit
de gemeente best aan meegewerkt worden."
"Een aandachtspunt dat onze prioriteit krijgt bij het overleg
met opleidingsdirecteuren is het studietempo waar eerstejaars
moeite mee blijken te hebben." 35 Procent van de studenten
geeft aan het wennen aan het studietempo als het grootste startprobleem
te ervaren. "De problemen op dit gebied verschillen sterk
per faculteit", geeft Van Santen aan. "Daarom zullen
we als de faculteiten en diensten die betrekking hebben op het
onderwijs hun verbeterplannen hebben ingediend, de mogelijkheden
per faculteit bekijken."
Wat ook per faculteit verschilt, is het commentaar dat gegeven
wordt op de internationale begeleiding vanuit de TU/e. Gemiddeld
over de faculteiten genomen is 44 procent tevreden met de begeleiding
bij het vinden en voorbereiden van een studieverblijf in het buitenland.
26 Procent is tevreden over de begeleiding vanuit de TU/e als
studenten eenmaal in het buitenland zijn. "We zijn op dit
punt nog niet uniform genoeg, dat moeten we verbeteren. Om te
weten wat we moeten verbeteren, moeten we eerst uitzoeken wat
er bedoeld wordt met gebrekkige begeleiding."
Positief
65 Procent van alle studenten vindt het notebooksysteem een belangrijke
reden om aan de TU/e te gaan studeren. "Dit vind ik geweldig
leuk en we zullen het notebookproject dan ook zeker niet stoppen.
Het komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede en het levert
Eindhoven nog steeds een voordeel op ten opzichte van andere universiteiten",
aldus Van Santen.
"81 Procent van de respondenten zegt weer voor dezelfde universiteit
en dezelfde opleiding te kiezen, als ze opnieuw voor de keuze
wordt gesteld. Dat wil zeggen dat we als onderwijsinstelling heel
goed uit de bus gekomen zijn. De satisfactiepeiling heeft echter
als belangrijkste doel punten naar voren halen die nog verbeterd
moeten worden." Daarom worden er momenteel verbeterplannen
gemaakt door de hoofden van faculteiten en diensten en worden
er per faculteit analyses gemaakt. "Ik vind het fascinerend
te zien hoe verschillend de faculteiten zijn. Dingen die goed
gaan bij de ene faculteit, daar kunnen andere faculteiten van
leren." Concrete verbeteringen zijn op dit moment nog niet
aan te geven. Dat kan pas na de besprekingen van de verbeterplannen
over ongeveer vier weken.
"Ook al is de gemiddelde TU/e student tevreden over de universiteit,
onderwijs heeft de eerstkomende jaren mijn prioriteit. Het staat
voor mij als een paal boven water dat we de nieuwe onderwijsvormen
moeten doorzetten. De algemene beoordeling van het onderwijs is
namelijk een stuk positiever geworden", besluit Van Santen./.