Plastic badeendjes dobberen de Dommel af

Eindhoven hoofdstad studentensport

Asterix-leden voorop tijdens baanwedstrijd
Slimme, mooie en snelle voertuigen bij TU/e
5 juni 2008 - De Kennedylaan wordt vrijdag 6 juni vanaf 13.30 uur voor regulier verkeer afgesloten om een demonstratie van ‘slimme’ voertuigen mogelijk te maken. De demonstratie vindt plaats in het kader van het driedaagse internationale symposium ‘Intelligent Vehicles’, dat van woensdag 4 tot en met vrijdag 6 juni wordt gehouden aan de TU/e.

Vierhonderd onderzoekers van universiteiten, onderzoeksinstituten en uit de auto-industrie zijn deze week bijeen op de TU/e om hun kennis uit te wisselen. Auto’s, maar ook motoren en vrachtwagens, worden in toenemende mate voorzien van geavanceerde sensoren en functies.

Ze verbeteren de verkeersveiligheid en het comfort van de bestuurder. Elektronische systemen helpen de chauffeur, maar voertuigen kunnen ook met elkaar gaan praten of zelfs volautomatisch gaan rijden. Dat is niet alleen veiliger; het levert ook een betere benutting op van het aanwezige asfalt en dus het terugdringen van files. Vrijdag 6 juni zullen voertuigen getoond worden die voorzien zijn van systemen om de verkeersveiligheid en het rijgemak te vergroten.

Het symposium sluit aan bij het evenement ‘Pole Position in Technology’ dat komend weekend voor het eerst plaatsvindt in Eindhoven. In het kader daarvan zijn op zaterdag 7 juni in Eindhoven op vijf plekken autopleinen ingericht. Daar staat volgens de organisatoren het neusje van de zalm voor wat betreft klassieke, eigentijdse en toekomstige sportwagens, zoals onder meer de Bugatti Veyron en de Ferrari Enzo. Op zondag 8 juni zijn er op de Dorgelolaan en de Fellenoord over een parcours van 2,8 kilometer spectaculaire demonstraties te zien, zoals van wagens uit de GT Challenge en de Super Formula League. Maar ook zullen er vijfhonderd klassieke DAFjes en enkele trucks uit de Dakar-rally te bewonderen zijn./.