Plastic badeendjes dobberen de Dommel af

Eindhoven hoofdstad studentensport

Asterix-leden voorop tijdens baanwedstrijd
Plastic badeendjes dobberen op Dommel voor het goede doel
5 juni 2008 - Maar liefst 2080 badeendjes kieperde studentenvereniging Demos afgelopen zaterdag bij het Van Abbemuseum in de Dommel. Ongeveer een kwartier later passeerde het eerste eendje de finish bij de brug van het Stratumseind. De meeste eendjes waren verkocht aan ‘adoptieouders’, voor vijf euro per stuk. Voor de ‘ouders’ van de tien snelste eenden waren er prijzen.
Foto:Bart van Overbeeke

Een Nijmegenaar ging er met de eerste prijs vandoor, een flatscreen tv. De vereniging wist in totaal 1756 eendjes te slijten. De niet verkochte eendjes kwamen wel in de Dommel terecht, maar maakten geen aanspraak op prijzen. Demos schat de netto opbrengst op zevenduizend euro. Dit bedrag gaat naar SOS-kinderdorpen. Na de prijsuitreiking werd het feest voortgezet in de Bunker, de thuisbasis van Demos. Dat was niet meteen weggelegd voor een paar minder gelukkige Demosleden.

Veel eendjes haalden de finish niet omdat ze bleven hangen aan de waterkant. Andere zochten de plas bij het van Abbemuseum op. Enkele leden waren dan ook tot half negen bezig om met een bootje de laatste eendjes uit het struikgewas te halen. Komende donderdag overhandigt Demos tijdens een festival op Stratumseind officieel een cheque aan SOS-Kinderdorpen.
De Duckrace was één van de activiteiten rondom het 45-jarig bestaan van de studenten-vereniging./.