Cooperative driving, waarbij voertuigen met elkaar of met de infrastructuur communiceren met behulp van draadloze netwerktechnologie, moet voertuigen veiliger maken en de doorstroming verbeteren. Om goed te testen hoe dit in de praktijk werkt en kan verbeteren, hebben TNO en High Tech Automotive Systems een ‘challenge’ geïnitieerd waaraan teams uit de hele wereld kunnen deelnemen.
De TU/e is vertegenwoordigd door het Automotive Technology-team , oftewel The Ateam. Het is de bedoeling dat promovendi, technici en andere TU/e’ers de komende tijd het team vormen en met een DAF-truck aan de challenge meedoen. Volgens prof.dr. Henk Nijmeijer (Dynamics and Control) is het een ‘leuk en uitdagend’ project. “We doen hieraan mee omdat we in de automotive iets willen en kunnen betekenen. Het kan ons antwoorden op onderzoeksvragen opleveren.”
Nijmeijer doelt op vragen als ‘Hoe kunnen voertuigen het beste in- of uitvoegen? Hoe anticiperen voertuigen op rood licht? Hoe krijg je het voor elkaar om vrachtwagens op de rechterbaan kort en met dezelfde snelheid achter elkaar te laten rijden? Wat doe je in het geval van dataverlies?’. De TU/e heeft sinds september 2008 een master Automotive Technology die zich onder meer op deze thematiek richt.
De komende maanden test het TU/e-team op de rollerbank en op een testbaan in Sint-Oedenrode. Voor wie meer wil weten of het team wil ondersteunen met zijn kennis, is er donderdag 17 september van 12.30 tot 13.30 uur een voorlichtingsbijeenkomst in het Automotive-lab in W-laag. (JvG)/. |