Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Virtuele colleges 3TU probleemloos van start
24 september 2009 - De virtuele colleges in 3TU-verband zijn aan het begin van het collegejaar zonder problemen van start gegaan. Met een high definition videoverbinding zijn de eerste vakken tussen de TU/e en de Universiteit Twente inmiddels uitgewisseld.
Foto: Bart van Overbeeke

Volgens Alexander van den Hil van de Dienst ICT is veel overleg nodig geweest om de vakken zodanig in te roosteren dat ze gelijktijdig in Eindhoven, Delft en Twente te volgen zijn. Wat de technische aspecten betreft, is er geen vuiltje aan de lucht. “Beeld en geluid zijn prima en de colleges zijn goed te volgen. Er zit alleen een beetje echo op de vragen die studenten vanuit de zaal stellen. Maar die gaan we eruit halen.”

In het Auditorium is sinds kort een videozaal ingericht met een mobiele opstelling. Voorin de zaal staat een camera op statief die de docent frontaal in beeld brengt. Naast hem staat op een verrijdbaar karretje een beeldscherm met bovenop een camera. Op het beeldscherm kan de docent de studenten zien en horen die buiten de videozaal het college volgen. En omgekeerd kunnen de studenten de docent volgen via de camera’s. De regie is in handen van de docent, die met een afstandsbediening kan schakelen tussen beide camera’s.

Capaciteit
Het mastervak ‘Distributed trust management’ ging op 1 september als eerste de lucht in. In de Eindhovense videozaal zaten vijftien studenten, aangevuld met acht studenten die in Twente het college volgden. De virtuele colleges bieden niet alleen het voordeel van onderwijs op afstand; de universiteiten kunnen hiermee ook hun capaciteit vergroten. Zo hebben zich voor het mastervak ‘Requirement Analyses Design and Verification’ tachtig Eindhovense studenten gemeld. Ongeveer zeventig van hen pasten afgelopen week in de videozaal, de rest kon in een aanpalende ruimte het college interactief volgen. Tegelijkertijd zaten in Twente vijf studenten mee te kijken.

Prof.dr. Sandro Etalle (Wiskunde & Informatica) heeft kort proefgedraaid voordat hij begon aan het virtueel college ‘Distributed trust management’. “Ik heb tijdens de les de opstelling veranderd om het mezelf wat makkelijker te maken. Maar het is vanaf de eerste dag geen enkel probleem om met de camera’s te werken. Het is een natuurlijke manier van lesgeven die nauwelijks beperkingen kent. Als je het bord gebruikt, moet je in grote letters schrijven, maar dat went. Het enige dat je niet moet doen, is naar studenten of een deur lopen. Dan verdwijn je uit beeld.”

De komende tijd wordt nog gezocht naar de beste opstelling van het beeldscherm en de camera’s om een optimale communicatie over en weer te krijgen tussen docent en studenten. Daarna krijgt de videozaal een vaste inrichting. (FvO)/.