spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Jesper van Berkel

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
What's up?

Columnist van de week: Jesper van Berkel

Niet zo heel lang geleden ben ik erachter gekomen dat de TU/e drie pijlers heeft voor haar activiteiten. Twee daarvan, onderwijs en onderzoek, waren al bekend. De derde pijler is kennisvalorisatie. De term zelf had ik wel eens gehoord, die omvat iets zoals ‘het tot waarde brengen van onderzoeksresultaten’. Wat ik niet wist, was dat deze activiteit hetzelfde gewicht heeft als onderwijs en onderzoek. Hoe komt het dat een ‘gelijkwaardige’ pijler zo verborgen blijft?

Onderzoek en onderwijs zijn vervlochten. Dat is logisch, omdat onderwijs wordt verzorgd door onderzoeksgroepen. Zo wordt beoogd een stevige wetenschappelijke basis te leggen in een pakket met kennis en kunde.

Kennisvalorisatie lijkt aansluiting te vinden in het TU/e onderzoek, dat toch vaak praktijk of industrie gericht is. Maar in het onderwijs - waar ik toch al zes jaar van doorlopen heb - zie ik hier niets van terug.

Nu krijg ik er voor het eerst mee te maken omdat ik me gewaagd heb aan het ondernemerschap, maar ik vind het jammer dat dit pas zo laat is gebeurd.
Er wordt gepoogd om studenten op te leiden tot academici, die in staat moeten zijn de techniek in een breder maatschappelijk kader te kunnen plaatsen. Onderwerpen die aan bod komen zijn sociale vaardigheden, wat filosofie en wat wetenschapsgeschiedenis. Maar is het op waarde schatten van kennis niet de directe link - zeker aan een TU waar innovatie begint? Ik zou het niet erg hebben gevonden om in mijn studie al tools te krijgen om dit te kunnen. Dan kun je pas écht stilstaan bij de vraag wat voor belang het onderzoek waarmee je bezig bent nu eigenlijk heeft.

Jesper van Berkel is student Scheikundige Technologie