“Personalisatie met behulp van een skin is een stap in de goede richting, maar toch ook niet de meest ideale situatie. Ik ben er geen voorstander van alles maar automatisch op een scherm te plaatsen. Beeld is een dominante modaliteit. Je ogen zijn constant bezig en dat zorgt voor een zeer sterke beleving. In dit geval is dat niet wenselijk. Bovendien is niet alles wat succesvol is op internet ook meteen een succes op tv. Internetten doe je in een heel andere setting dan tv-kijken, zowel fysiek als mentaal.”
“Ik vraag me bovendien af of Google toegang heeft tot het kijk- en selecteer-gedrag, wat gaan ze daarmee doen? Ze zouden deze informatie kunnen gebruiken om te achterhalen welke features aanslaan en zo GoogleTV verbeteren. Want ze zouden meer succes kunnen behalen als er goed gekeken zou worden naar de gebruiker. In welke sitiuatie wordt het product gebruikt? Hoe wordt het gebruikt? Welke vorm van interactie is het meest geschikt? Daar kan dan met het ontwerp op ingespeeld worden. Nu is interactie nog te vaak gericht op toetsenbord en muis. Maar er is veel meer dan alleen knoppen. We hebben aangetoond dat er effectievere manieren zijn, gericht op fysieke interactie. Lichaamsbewegingen, gebaren, geluiden... allemaal te zien op de ID’10 expositie tijdens de Dutch Design Week!” (NT)
Dr. Elise van den Hoven. Foto | Bart van Overbeeke
|