C0llege clash
    TU/e-onderzoeker lanceert website over dementie
    11 november 2010 - Dr.ir. Joost van Hoof lanceert vandaag, donderdag 11 november, een website over dementie en wonen. De onderzoeker promoveerde maandag aan TU/e-faculteit Bouwkunde op zijn proefschrift ‘Ageing-in-place’. Daarin toont hij aan dat met eenvoudige aanpassingen aan een woning mensen met dementie langer thuis kunnen blijven wonen.

De conclusies en aanbevelingen in zijn proefschrift heeft Van Hoof vertaald in tips voor mensen met dementie en hun partners, familie en vrienden die vaak de zorg op zich nemen. De website www.thuiswonenmetdementie.nl kwam tot stand in samenwerking met Alzheimer Nederland, kenniscentrum Vilans en de Hogeschool Utrecht waar Van Hoof werkzaam is.

Zijn promotie valt tegelijk met de presentatie van de website, de Week van de chronische zorg en de nationale collecte van Alzheimer Nederland.

Uit zijn promotieonderzoek blijkt dat het hooguit tweeduizend euro kost om een woning aan te passen voor iemand met dementie. Dat biedt niet alleen een menswaardiger toekomst, maar zou ook een forse bezuiniging betekenen op de zorg. Volgens berekening van het ministerie van VWS kost een opname in een verpleeghuis jaarlijks ongeveer zestienduizend euro. (FvO)

Zie ook: Nieuws|Mens en Weg uit de biologische duisternis

Today, November 11, dr.ir. Joost van Hoof will be launching a website on living at home with dementia (www.thuiswonenmetdemen tie.nl). Last Monday, the PhD student received his doctorate for his dissertation ‘Ageing-in place’. He proves that by making simple adjustments in the house, people suffering from dementia can live at home longer.