Glazen Huis in 040
    “Aanval op TU/e-netwerk gelul van een dronken aardbei”
    16 december 2010 - Het computernetwerk van de TU/e is afgelopen voorjaar niet gehackt of platgelegd geweest. Dr.ir. Ronald Waterham van Dienst ICT doet deze bewering van computerbeveiligingsexpert Arnoud Vermeer, vorige week te gast in het tv-programma ‘De Wereld Draait Door’, af als “gelul van een dronken aardbei”.

Grijnzend deed informaticastudent Vermeer, onder meer werkzaam voor Geenstijl.nl, in de tv-studio uit de doeken dat hij “genoeg bandbreedte heeft liggen om een gemiddeld klein land offline te halen”. Dit dankzij zijn toegang tot het onderzoeksnetwerk van Surfnet, internetprovider van het hoger onderwijs in Nederland. De genoemde kleine landen liet hij naar eigen zeggen overigens ongemoeid, “maar een half jaar geleden hebben we in een dronken nacht wel de Universiteit Twente en de universiteit van Eindhoven platgelegd”.

Pure sensatie, vindt Waterham, uitgelokt door presentator Matthijs van Nieuwkerk. De TU/e, de Universiteit Twente en Surfnet staken na de uitzending de koppen nog wel even bijeen en keken voor de zekerheid nog eens terug naar het verkeer op de bewuste netwerken in de genoemde periode. “Maar áls er toen al iets was gebeurd, hadden we dat al veel eerder geweten. Er heeft altijd iemand van onze afdeling dienst, die via een intern meldingssysteem meteen gewaarschuwd wordt als er iets gebeurt.” (MvdV)

TU/e’s computer network was neither hacked nor shut down last spring. Dr.ir. Ronald Waterham of the ICT Service Company disposes of the above assumption by computer security expert Arnoud Vermeer, who was one of last week’s guests in tv show ‘De Wereld Draait Door’, by saying it was “boozer bullshit”.