Glazen Huis in 040
    Elphi Nelissen wordt eerste vrouwelijke decaan op TU/e
    17 december 2010 - Ir. Elphi Nelissen, oprichter en mededirecteur van Nelissen Ingenieursbureau en onlangs nog uitgeroepen tot vrouwelijke ondernemer van het jaar in het midden- en kleinbedrijf, neemt per 1 juni 2011 het decanaat van de faculteit Bouwkunde over van prof.dr. Jan Westra. Nelissen wordt de eerste vrouwelijke decaan sinds de start van de TU/e in 1956. x5_s.jpg
    Ir. Elphi Nelissen.

De decaan in spe spreekt over een ‘geweldige eer en uitdaging’. “Ik wil graag kennis overdragen en een omgeving voor studenten creëren waarin ze optimaal kunnen studeren.” Nelissen wil de ‘goede dingen van Bouwkunde vasthouden en zich inzetten voor de zaken die beter kunnen’. “Ik vind bijvoorbeeld dat we beter zichtbaar moeten zijn in de samenleving.”

Dat ze als rolmodel fungeert ziet ze als een bijkomend verschijnsel. “Het is eigenlijk erg dat ik de eerste vrouw ben na zoveel jaar. Ik verwacht dat er optimaler wordt gepresteerd als je de kwaliteiten van mannen en vrouwen evenveel benut.”

Nelissen versloeg in oktober tijdens een competitie georganiseerd door de Federatie Zakenvrouwen nog 25 andere deelnemers voor de titel vrouwelijke ondernemer van het jaar in het midden- en kleinbedrijf. Nu wordt ze over een klein half jaar de nieuwe decaan van Bouwkunde, de faculteit waar ze zelf van 1977 tot 1983 studeerde. Prof.ir. Jan Westra, sinds 2002 decaan van de faculteit Bouwkunde, gaat in oktober 2011 met emeritaat.

Nelissen is met haar ingenieursbedrijf op het gebied van bouwfysica en installatietechniek geregeld betrokken bij bouw- en renovatieprojecten aan de TU/e. Haar bedrijf levert ook aan de nieuwbouw van de W-hal een wezenlijke bijdrage. Nog niet zo lang geleden aanvaardde ze een fellowship aan de faculteit Bouwkunde. Ze is van plan om het decanaat te combineren met het werk voor haar eigen bedrijf. “Ik verwacht dat die terreinen elkaar aanvullen en dat er een kruisbestuiving is.”
    (HK/JvG)

.

Ir. Elphi Nelissen, founder and co-manager of Nelissen Ingenieursbureau and recently named female SME entrepreneur of the year, will be succeeding prof.dr. Jan Westra as the dean of the Department of Architecture, Building & Planning starting June 1, 2011. Nelissen will be the first female dean since TU/e’s foundation in 1956.