spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Dat treft!
    16 februari 2011 - Een kwestie van riooljournalistiek. Al weken treffen we gele wagens van Van der Velden Rioleringsbeheer aan over heel de campus. Cursor dook in een put en sprak enkele trotse mannen.

    Vandaag renoveren ze het versleten schoonwaterriool van De Hal naar de hoofdleiding door De Wielen. Rioolbeheerder Rob van Bogget geniet van de techniek die daar bij komt kijken. “We brengen een liner aan in de eivormige rioolbuis. Een liner is een blauwe kous van glasvezel en hars. Vandaag is ie 34 meter lang.” Maar voor die er met een lier doorheen getrokken kan worden, wordt eerst de buis glad gefreesd. Dat doet Walter van Uden (links op de foto) met een freesrobot. In de wagen (“er zijn maar twee van deze freesunits in Nederland, ze kosten een miljoen per stuk”) bestuurt hij deze met twee joysticks. Hij hoopt spannende dingen tegen te komen, maar in dit stukje is slechts wat spoelcement vastgekoekt. Dat is geknoeid bij de aanleg, zo’n 55 jaar geleden. Omdat de freesunit hier haaks op de buis staat, moet collega Dirk van Oudheusden (wit pak) de robot er met de hand uittrekken. Da’s even zwaar werk. Van Uden assisteert bij het optakelen.

    Nu kan Van Bogget aan de slag. Wanneer de liner er over een paar uur inzit, blazen ze hem op met lucht en komt er daarna een lichttreintje doorheen. Acht UV-lampen van 400 watt rijden op wieltjes langzaam door de kous. Het uitharden gaat hier met een tempo van een meter per minuut. “En daarna kan deze rioolbuis er weer vijftig jaar tegen.” (NS)