Een beetje weggestopt in een hoekje staat de stand Campus Retro Games. Op een televisiescherm is een simplistische weergave van het Hoofdgebouw te zien waarbij Super Mario-achtige figuurtjes over het beeld lopen. “Uit een enquête bleek dat bezoekers van de TU/e open dagen meer van de campus willen zien. Daarom hebben wij een spel gemaakt waarin de speler kennismaakt met de verschillende faculteiten”, vertelt Harm van Hoek, één van de bedenkers van de game.
Als controller hebben de vier het laserpistool van gameklassieker Duck Hunt gebruikt. Van Hoek: “Op dit moment lijkt alles nog op elkaar, het enige verschil tussen de levels is de kleur van de monsters. In de uiteindelijke versie willen we dat het spel aansluit bij de opleiding waar het zich afspeelt. Er is nog veel te verbeteren, maar misschien staan we hiermee volgend jaar wel op de open dagen.” Het spel werd gemaakt voor het project Playful Interactions. Hierbij moet techniek op een speelse manier aanzetten tot leren.
Helemaal aan de andere kant van de zaal staat Erwin Hoogerwoord. Hij ontwierp voor het project Wearable Senses een outfit waarin elementen uit de ruimtevaart terugkomen. Bij Wearable Senses is het de bedoeling om mode en techniek te combineren. Hoogerwoord wil de maatschappelijke belangstelling voor het ruimtereizen vergroten door middel van mode. “Ik wil ruimtevaart weer ‘cool’ maken, op dit moment is er te weinig aandacht voor. Door het in kleding te verwerken probeer ik het dichter bij mensen brengen.” (GvdN) |