De URE06 zal ongetwijfeld hoge ogen gooien op de racebanen in Europa. Gezien de verbluffende resultaten die de voorganger URE05e in 2010 haalde. Bij zijn debuut in de internationale arena van elektrisch aangedreven racewagens, scoorde de nieuwkomer direct podiumplaatsen.
Ook dit jaar zal URE deelnemen aan races in Engeland, Duitsland en Oostenrijk. De eerste vindt halverwege juli plaats op het bekende Britse circuit Silverstone. “We hebben nog een tot twee weken nodig om onze racewagen af te bouwen. Daarna kunnen we hem nog anderhalve maand uitgebreid testen voordat we ermee gaan racen”, zegt Arjan van der Linden. Volgens de ‘operation manager’ van URE is de grootste winst gehaald in de gewichtsreductie.
“We hebben een gigantisch grote stap gemaakt. Die zal zeker terug te vinden zijn in de prestaties op het asfalt.” De vermageringskuur is volgens Van der Linden vooral te danken aan het ‘slimmer omgaan’ met materialen zoals carbon en aluminium. Ook het nieuwe ontwerp van het chassis heeft de racewagen slanker gemaakt. Zo zijn bijvoorbeeld zijkappen verwijderd die de luchtaanvoer regelde voor de koeling van de voormalige verbrandingsmotor. “Nu we elektrisch rijden, hebben die helemaal niet meer nodig. Ook dat scheelt gewicht”, aldus Van der Linden.
De lichtere versie zal vermoedelijk niet alleen sneller zijn. Naar verwachting van de circa vijftig studenten die aan het project hebben gewerkt, zal de URE06 ook beschikken over een betere wegligging en wendbaarheid. (FvO) |