En hoe is het in...?

NL | EN
    Verkiezingsstrijd op de TU/e
    6 december 2011- De verkiezingen voor de Universiteitsraad en de Faculteitsraden worden vandaag en morgen, dinsdag 6 en woensdag 7 december, gehouden. De Eindhovense Studentenraad (ESR) en Groep-één probeerden de afgelopen dagen hun laatste stemmen te pakken te krijgen. x9_s.jpg
    Studentenfractie ESR in actie voor de verkiezingen.

Nieuwkomer ESR begon gisteren de dag met een ludieke verkiezingsactie. Midden op het Limbopad stond tussen 8 en 9 uur ’s ochtends een bord met daarop de vraag: ‘Ben je bang voor de langstudeerboete?’. De studenten konden links passeren als hun antwoord ‘ja’ was en rechts passeren voor ‘nee’. ESR heeft de uitkomst geturfd en wat blijkt; de studenten kiezen vooral voor ‘nee’. “Het zijn natuurlijk geen keiharde cijfers, want sommige studenten kiezen niet bewust voor een bepaalde looproute, ze willen er gewoon langs”, vertelt Marc Sprengers, nummer 2 op de lijst van de ESR. De fractie heeft de actie gehouden om aandacht te vragen voor één van hun speerpunten; ze willen waken over overheidsmaatregelen die studenten aangaan, zoals de langstudeerboete. Ook leden van Groep-één hielden acties. Zo flyerden ze op de campus en deelden de hele week gratis koffie uit in het Auditorium. Met een actie op Facebook verlootten ze een fiets (zie foto).

De ESR doet dit collegejaar voor het eerst mee aan de studentenraadsverkiezingen. “Er lopen zevenduizend studenten op de campus rond die allemaal een eigen mening hebben. Wij willen niet alleen opkomen voor de mening van onze raad, maar ook voor die van alle studenten op de universiteit”, vertelt Sprengers. De raad wil er onder meer voor zorgen dat er minder laptops worden gestolen, en dat studenten meer betrokken raken bij het Eindhovense bedrijfsleven. “Het is tenslotte de slimste regio van de wereld”, legt Sprengers uit.

De verkiezingsprogramma’s van Groep-één en ESR komen op een groot aantal punten overeen. Iedereen is het erover eens dat OASE verbeterd moet worden, Campus 2020 gerealiseerd moet worden, dat Eindhoven meer geprofileerd moet worden als studentenstad en dat de invoering van het Bachelor College probleemloos moet verlopen.

Roald Damoiseaux, penningmeester van Groep-één, is van mening dat zijn partij meer kan betekenen voor studenten. “Wij hebben een groot netwerk opgebouwd waar we intensief gebruik van kunnen maken. De ESR is nieuw en heeft minder ervaring dan wij.” Groep-één wil onder andere de Groene Loper inrichten met goede fietsenstallingen en buitenwerkplekken, de videocolleges verbeteren en ervoor zorgen dat er op een realistische manier bezuinigd wordt op bestuursbeurzen, zodat ambitieuze studenten niet gedwarsboomd worden.

Studenten lijken niet zo onder de indruk van de verkiezingen. Velen geven aan niet te gaan stemmen, uit desinteresse. Degenen die wel stemmen, weten vaak nog niet welke fractie het wordt; volgens hen zijn er weinig verschillen. “De twee fracties lijken heel erg op elkaar”, zegt Lieke de Cock, studente Technische Natuurkunde. “Het maakt volgens mij niet uit waar je op stemt. Het belangrijkste is dat ze onze belangen behartigen in de universiteitsraad, en dat er zoveel mogelijk studenten achter hen staan.” Edo Melissen, student Sustainable Energy Technology, kiest voor Groep-één. “Groep-één lijkt meer aandacht te hebben besteed aan hun programma. De opzet is completer en het is persoonlijker.”

Medewerkers kunnen vandaag en morgen stemmen op kandidaten van de Personeel UniversiteitsRaad. Voor de Dienstraad hoeft niet te worden gestemd, omdat daar evenveel kandidaten als beschikbare plekken voor zijn.

De bekendmaking van de voorlopige uitslag van de verkiezingen is op donderdag 8 december om 15.30 uur in de Van Trierzaal (Traverse). (EdG)

Groep-één reikte vorige week een fiets uit.

Elections at TU/e
    The elections for the University Council and the Departmental Councils are today and tomorrow, December 6 and 7. Over the past days, the Eindhoven Student Council (ESR) and Groep-één tried to win some final votes.