En hoe is het in...?

NL | EN
    Muziek op de Dommel naar twee dagen
    13 februari 2012 - ‘Amerika’ vormt het thema voor Muziek op de Dommel 2012, dat dit jaar voor het eerst twee dagen duurt. Het klassieke muziekfestival op 2 en 3 juni wordt uitgebreid met een matineevoorstelling mede door en voor kinderen op zondag.

x7_s.jpg
    Muziek op de Dommel 2011. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Zo’n zesduizend muziekliefhebbers en passanten trok de derde editie van Muziek op de Dommel vorig jaar. Vanwege de enthousiaste reacties werd al snel gesproken over een eventueel meerdaags programma.”Je legt toch een vrij grote infrastructuur aan, het is gewoon zonde om die maar één dag te gebruiken”, zegt medeorganisator Erik de Jong, onder meer doelend op het grote drijvende podium dat voor het evenement achter het Van Abbemuseum wordt aangelegd.

Bovendien hopen het Eindhovense studentenmuziekgezelschap Quadrivium en evenementenorganisator MusiCala -die het festival samen op poten zetten- een nog breder publiek aan te spreken. “Ons eerste, algemene doel is iedereen te bereiken die nog nooit in aanraking is geweest met klassieke muziek. Maar daarnaast willen we ook jongeren, van kinderen tot studenten, en de internationale gemeenschap nadrukkelijker aanspreken.”

Volgens De Jong komt het laatste streven ook terug in het thema ‘Amerika’ voor de komende editie van het festival. Zo is aan de muziekgezelschappen die op zaterdag optreden gevraagd hier in hun programma rekening mee te houden. Quadrivium speelt zelf werken van de Amerikaanse componisten Gershwin, Copland en Bernstein en heeft een Amerikaanse pianist bereid gevonden mee op te treden.
    Op zaterdag zijn er verder concerten van onder andere het Philips Symfonie Orkest, het Brabants Fanfare Orkest en het Strijps Kamerkoor. Het hoofdpodium is met in totaal acht verenigingen uit de regio al volgeboekt; voor optredens op het nevenpodium kunnen gezelschappen zich nog aanmelden.

Vooral aan de invulling van het zondagprogramma, wanneer kinderen gaan optreden met Het Brabants Orkest, wordt volgens De Jong nog volop gewerkt. “Ons idee is om daar een educatief project aan te koppelen, in samenwerking met verschillende basisscholen. Een aantal kinderen krijgt in de aanloop naar Muziek op de Dommel les in muziek, wat leidt tot een gezamenlijk optreden tijdens het festival. Maar dit moet nog vorm krijgen.”

Vrijwilligers
    De organisatie is intussen ook naarstig op zoek naar tientallen vrijwilligers die de handen uit de mouwen willen steken in de aanloop naar en tijdens Muziek op de Dommel. Er liggen uiteenlopende klussen te wachten om aangepakt te worden, onder andere op het gebied van promotieactiviteiten, opbouw en podiumtechniek. Belangstellenden, liefst ook vanuit Eindhovens internationale gemeenschap, kunnen zich aanmelden via muziekopdedommel.nl. (MvdV)

Music on the Dommel now two days
    ‘America’ is the theme for the 2012 edition of Music on the Dommel, which will last two days for the first time this year. The classical music festival on June 3-4 will come to feature a matinee partly by and meant for children on Sunday.
    The organization is in need of dozens of volunteers that are willing to help out before and during Music at the Dommel. Various tasks await the helping hands, ranging from promotional activities, construction and stagecraft. Those who are interested, preferably including people from Eindhoven’s international community, can apply at www.muziekopdedommel.nl