En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    31 mei 2012 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Seattle?

Sinds begin maart ben ik volgens het onderwijsbureau op ‘externe stage’ in het buitenland. In Amerika heeft dat natuurlijk een meer fancy naam en heet dat ‘ visiting research scientist’. Concreet betekent dat in maart en april elke dag worden blootgesteld aan regen en vervolgens in mei aan aardig wat zon. Volgens de statistieken regent het hier net zoveel als in Nederland, alleen kunnen we in Nederland af en toe genieten van een stevige bui; in Seattle miezert het gewoon de hele dag. Een goede plaats om de regen te ontlopen is de Starbucks, deze zit letterlijk op elke straathoek en er is dan ook een prijsvraag uitgeloofd voor degene die een locatie is Seattle kan vinden waar géén Starbucks op loopafstand is.

Naast koffie wordt fietsen hier ook tot een kunst verheven. Een helm is verplicht, maar zonder professionele raceoutfit, 3 bidons, 87 versnellingen en achteruitkijkspiegel-aan-de-helm, ben je eigenlijk de lokale antiheld op wielen. Gelukkig is alles vergeven als je vertelt dat je uit Nederland komt, want dat wordt aanbeden als hét fietsmekka. Op de derde plaats, naast fietsen en koffie, eist bier een prominente plek op in het straatbeeld van Seattle. Overal in de stad bevinden zich ‘microbreweries’ en dat betekent dat elke zichzelf respecterende inwoner van Washington zijn eigen bier brouwt. Een enorm populair sweet-sixteencadeau is dan ook een mini-bierbrouwset. Voor Nederlandse begrippen niet eens zo’n gek cadeau, maar voor de conservatieve-Amerikaanse-onderde- 21-jaar-geen-druppel-alcohol-wet is dit een hele stap.

Uiteraard heeft Seattle ook de nodige (toeristische) attracties in huis, de Space Needle (lokale Euromast), gebouwd voor de World Fair in 1962, maar in 1982 alweer afgetroefd door de Bank of America tower als hoogste gebouw (295 meter). Beide geven echter een erg fraai uitzicht over Seattle en de bergketens met eeuwige sneeuw die de stad omringen. Het lab waar ik onderzoek doe ligt op de campus van de University of Washington. Dienst Huisvesting moet hier maar eens een kijkje komen nemen hoe je wél een campus inricht die tegelijkertijd, groen en functioneel is, in plaatst van grijs en onhandig (alhoewel een betonprijs uit 1979 natuurlijk moeilijk te overtreffen is). Het onderzoek hier is erg uitdagend: in een researchgroep van ongeveer vijftig personen proberen we eiwitten via computermodellen te ontwerpen, bijvoorbeeld eiwitten met nieuwe vormen of functies. Aangezien een substantieel onderdeel op de computer wordt uitgevoerd, is er ook een game van gemaakt. Een puzzel om mijn project te tackelen kan worden gespeeld op www.fold.it.

Eric van der Helm | masterstudent Biomedische Technologie