En hoe is het in...?

NL | EN
    Eindhoven opnieuw winnaar GNSK
    4 juni 2012 - Eindhoven heeft het Groot Nederlands Studentenkampioenschap (GNSK) gewonnen dat afgelopen weekend in Eindhoven plaatsvond. Het is al de vijfde keer deze eeuw dat de stad zich als sportiefste studentenstad laat kronen: Eindhoven won eerder in 2010, 2008, 2004 en 2001.

x14_s.jpg
    GNSK: wielrennen op de High Tech Campus.
    Foto | Bart van Overbeeke

In de einduitslag eindigde Eindhoven, met zo’n tachtig TU/e’ers in de gelederen, met een totaal van 3256 punten met een flinke voorsprong op de nummers twee Nijmegen (2904) en Groningen (2871). Eindhoven won de onderdelen Handbal Dames, Voetbal Heren en Volleybal Heren. Ook het Tennis werd door Eindhoven gewonnen, maar deze sport telde wegens het geringe aantal deelnemende teams niet mee voor de einduitslag.

De thuisstad was de enige van de veertien deelnemers (dertien studentensteden plus provincie Zeeland) die aan alle zestien officiële onderdelen meedeed – de drempel om in je eigen stad mee te doen is nu eenmaal lager. Dat thuisvoordeel leverde al direct een gunstige positie op, vertelt Peter Kuin, voorzitter van de organisatiecommissie en masterstudent Innovation Sciences aan de TU/e: “Je krijgt als team namelijk ook punten als je op de laatste plaats eindigt.”

De totaalscore is een gewogen som van de uitslagen bij alle verschillende sporten, waarbij een bepaalde klassering meer punten oplevert naarmate er meer teams meededen aan die specifieke sport.

De regenachtige zondag leverde volgens Kuin relatief weinig problemen op omdat veruit de meeste wedstrijden binnen werden verspeeld. “We hebben nog wel een busje geregeld om de handballers naar Sporthal Haagdijk te vervoeren, zodat ze daar niet doornat aankwamen.” Van de buitensporten werd de finaledag van de demonstratiesport Trefbal wel afgelast. Niet zo ernstig, volgens Kuin, aangezien die sport vooral werd beoefend door studenten die elders buiten de boot waren gevallen. De voornaamste smet vanwege de regen was dat enkele wielerteams zich zondag terugtrokken uit angst voor valpartijen op het natte parcours op de High Tech Campus.

Al vanaf de opening op vrijdag, met een speciale lasershow waarin de deelnemende steden werden gepresenteerd, zat de sfeer er goed in. Kuin: “Telkens als er weer een nieuwe stad langskwam, leidde dat tot groot enthousiasme van de betreffende delegatie. Heel simpel, maar het werkte heel goed.” Het was wel flink aanpoten voor de organisatie: “We hebben alle deelnemers ontbijttassen meegegeven, maar het kostte ons wel de hele nacht om die allemaal in te pakken.”

Voor zover bekend bij de organisatie is het evenement zonder ernstige blessures verlopen. Zelfs de deelnemer die tijdens het feest over de feesttent liep, is weer heelhuids beneden gekomen. (TJ)

Foto's |Bart van Overbeeke.

Eindhoven wins GNSK again
    Eindhoven has won last weekend’s Grand Dutch Student Championships (GNSK) that was held in Eindhoven. It’s the fifth time this century this city has been crowned most athletic student city in the Netherlands: previously, Eindhoven won the 2010, 2008, 2004 and 2001 GNSK.