spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Wat moet een student aan het eind van zijn bacheloropleiding precies aan kennis over zijn vakgebied vergaard hebben? Rector Hans van Duijn vroeg zich tijdens de Mystery Tour in Rotterdam hardop af of het wenselijk zou zijn om voor elke bachelor een soort canon vast te stellen. Een ‘body of knowledge’, datgene wat elke student zo paraat moet hebben na drie jaar. Vox Populi stelt: een halfbakken plan, want kennis over zo’n canon zegt niets over wat een student met die kennis doet.

Dr. Ingeborg Janssen Reinen
Directeur Onderwijs Industrial Design
“Bij de faculteit Industrial Design formuleren we een minimale basis van kennis en vaardigheden die elke student na zijn bachelor moet beheersen. Als ze die minimale basis niet beheersen, krijgen ze sowieso geen diploma. Maar we verwachten juist dat onze studenten elk individueel ver boven deze minimale eisen uitgroeien. Als je de basiskennis strikt gaat vastleggen in een canon bestaat het risico dat de opleiding een soort eenheidsworst wordt en dat studenten juist niet meer gestimuleerd worden om er nog wat extra’s naast te doen.”

Dr. Jan-Cees van der Meer
Studieadviseur bacheloropleiding Wiskunde
“Voor iedere bacheloropleiding worden doelstellingen geformuleerd. Daarbij doe je je best om alles wat in die drie jaar aan bod komt, zo goed mogelijk af te dekken. Dat gebeurt vaak in algemene termen. Die zijn ook wat aan de vage kant. Daar ontkom je niet aan. Ik kan me voorstellen dat je in een canon dingen specifieker gaat benoemen. Maar als je heel duidelijk bepaalde dingen gaat aanwijzen, betekent dat ook dat je andere dingen moet weglaten. Voor studenten maakt een canon wel direct duidelijk wat belangrijk gevonden wordt, maar daarbij moet niet vergeten worden dat er dus nog wel meer omheen zit. Het gaat niet alleen om het vergaren van kennis, maar om de combinatie van kennis met inzicht en vaardigheden. Maar wellicht is dat iets dat dan ook een plaats kan krijgen in het canon.”

Ben Groenen
Voorzitter BMT-studievereniging Protagoras
“In eerste instantie lijkt het opstellen van een canon overbodig te zijn, want de opleiding is al officieel geaccrediteerd. En inderdaad wordt in een canon voorbij gegaan aan zoiets als het analytisch denken dat de student zich eigen heeft gemaakt. Een onderdeel dat binnen een canon niet te definiëren is. Wat het wel doet, is voor nieuwkomers en mensen van buiten de opleiding duidelijkheid scheppen over wat nu precies aan zo’n opleiding gebeurt. Dat kan enerzijds handig zijn voor de vakdocenten. Nu krijg je als student vaak van drie docenten uitleg over eenzelfde onderwerp. Ook zou het mooi te gebruiken zijn bij wervingsacties. Voor geïnteresseerde scholieren en hun ouders staat even puntsgewijs opgesomd waar de opleiding voor staat. Dat leest ongetwijfeld prettiger dan een accreditatierapport. Het moet wel een dynamisch canon worden, dat voortdurend kan worden aangepast, want ook de ontwikkelingen binnen het vakgebied gaan snel. Er moet echter geen tentamen over afgenomen worden. Dat lijkt me na drie jaar opleiding nogal onzinnig.”

Sander van Wijk
Masterstudent Technische Bedrijfskunde en fractievoorzitter van studentenfractie PF
“Ik was aanwezig bij de Mystery Tour en de discussie hierover is volgens mij niet zo gelopen zoals de rector bedoeld had. Het woord ‘examen’ is een paar keer gevallen en toen is het een eigen leven gaan leiden. De rector wilde volgens mij meer duidelijk krijgen waar men naartoe moet met de opleidingen. Hij wil meer samenhang tussen vakken creëren en dat evalueren met behulp van studenten. ‘Wat vind je van de bachelor en wat heb je ervan geleerd?’ ‘Wat vind je van de samenhang van de vakken?’, dat soort zaken.
Dan een reactie op de stelling: Ik denk dat we moeten toejuichen dat er gekeken wordt naar wat er precies tijdens de bachelor geleerd moet worden. Maar je bent er niet met het opstellen van een paar kennisdoelen. Ik denk dat de vaardigheden, de ‘body of skills’, ook belangrijk zijn. Die moet je ook toetsen, samen met kennis door middel van een afsluitend project. Een feedbackgesprek op een later tijdstip ter evaluatie van de opleiding zelf zou daarbij best goed zijn.”