Queen-gitarist ‘rector’

STRPFestival
Driehonderd TU/e-alumni discussiëren over duurzame energie
22 november 2007 - Duurzame energie was het thema van de alumnidag waarmee de faculteiten Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Scheikundige Technologie zaterdag 17 november hun vijftigjarig bestaan vierden. Wetenschapsjournalist Simon Rozendaal leidde ’s morgens een discussie tussen de zaal en Michiel Boersma, sinds 2003 bestuursvoorzitter van Essent, René Janssen, hoogleraar Moleculaire Materialen, en Theo van Deursen, topman bij Philips Electronics. ‘s Middags werden de ruim driehonderd aanwezigen rondgeleid door hun faculteit en was er volop gelegenheid herinneringen op te halen.
Dr.ir. Michiel Boersma van Essent en alumnus van Scheikundige Technologie.
Foto: Bart van Overbeeke

Dr.ir. Michiel Boersma van Essent zegt het bij de start van het ochtendprogramma direct nog maar eens: de mondiale vraag naar energie is nog altijd sterk stijgend. Naar gas, maar ook naar duurzame energie is steeds meer vraag. Essent focust zich bij die laatstgenoemde energiebron op windenergie en energie uit overtollige biomassa. Boersma, TU/e-alumnus Scheikundige Technologie, ziet de investeringen hierin constant stijgen en maakt zich daar geen zorgen om. Als belemmeringen noemt hij de onwil van de klant méér te betalen voor het ‘low interest product’ en de vraagtekens die het publiek zet bij duurzaamheid van biomassa als palmolie. Volgens Boersma is een sturende rol van de overheid hierin noodzakelijk. “Het weifelende langetermijnbeleid van de overheid hindert de duurzame ontwikkeling.”
Prof.ir. Kees Daey Ouwens, die op 10 oktober van dit jaar overleed, maar die wezenlijk heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de alumnidag, valt middels een vooraf opgenomen video-interview Boersma bij. Ook de emeritus hoogleraar Duurzame Energiesystemen vindt het geen goed idee om de duurzame energie aan de vrije markt over te laten. Alle aanwezigen zijn zichtbaar onder de indruk van het video-interview en waarderen de boodschap van de overledene met een applaus. Daey Ouwens geeft hen de opdracht mee dat zij zich als alumni van de TU/e moeten inzetten voor schone, duurzame energie bij de bedrijven waarvoor zij nu werkzaam zijn.

Twintig terawatt
TU/e-hoogleraar en -alumnus René Janssen voorspelt dat in het jaar 2050 iedere dag twintig terawatt aan energie nodig is. Volgens hem kan alleen zonne-energie aan die vraag voldoen. Janssen schetst het wat onwerkelijke scenario dat daarbij wel een oppervlak van 36,5 vierkante kilometer aan zonnecellen voor nodig is. De enige oplossing is volgens hem dan ook te vinden in de toepassing van plastic zonnecellen. Janssen: “In 2050 is de fotovoltaïsche industrie de grootste industrie ter wereld.”
Ir. Theo van Deursen, die tot 2006 bestuursvoorzitter was van Philips Lighting, tracht het publiek wat minder somber te stemmen door op te merken dat met energiezuinige verlichting veertig procent aan energie te besparen valt en dat daarbij de lichtkwaliteit nog aanzienlijk verbetert. Nog driekwart van de Europese kantoren wordt volgens hem verlicht met verouderde technieken. “Door de gloeilamp te verbieden, is er nog veel te winnen”, luidt de controversiële uitspraak van de topman van een concern dat in het verleden veel geld verdiend heeft aan diezelfde gloeilamp./.