Ook in de moderne kunst houden beeldend kunstenaars zich daarmee bezig. In de jaren dertig was dat pionier Moholy Noch. Maar pas met de ZERO beweging die in 1958 in Duitland ontstaat, wordt het structureel. Grondleggers zijn Heinz Mack en Otto Piene. Günther Uecker sluit zich een paar jaar later bij hen aan. ZERO groeit snel uit tot een wereldwijde beweging. Typerend zijn hun ruimtelijke installaties die met eenvoudige middelen gemaakt worden en waarmee maximale effecten worden bereikt. Het Centrum Kunstlicht in de Kunst slaagde er in de drie inmiddels bejaarde, maar nog zeer actieve grondleggers, hierheen te halen voor een gezamenlijke tentoonstelling van hun werk. En al is dat vijftig jaar oud, het verrast nog altijd.
Zoals de installatie ‘Virtuelles Volumen II’ van Heinz Mack. Dat kan, zoals voor alle werken geldt, in de meest fantastische vormen en kleuren veranderen, afhankelijk vanuit welke hoek het wordt bekeken. Terwijl de materialen niet meer zijn dan aluminium, vervormend glas en een spiraallamp. Van Otto Piene is een speciale ruimte ingericht met drie installaties die verbaast door de prachtige kleuren en vormen. En nog steeds verrassen de bewegende spijker-schilderijen van Günther Uecker door de fraaie maar subtiele schaduw- en licht effecten, voor wie de tijd neemt om er goed naar te kijken.
‘Zero’, Centrum Kunstlicht in de Kunst, tot 25 mei, 2007.
|