spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Kritische ‘Driestuiversopera’ in nieuw jasje op TU/e
3 april 2008 - Waarschijnlijk is dit het eerste toneelstuk over de verbintenis tussen criminaliteit uit de boven– en de onderwereld: de ‘Driestuiversopera’ van schrijver Bertold Brecht en componist Kurt Weill uit 1928. Een beroemd stuk, dat al talloze keren verfilmd werd en waarvan nummers als ‘Mackie Messer’ en ‘Erst kommt das Fressen, dan die Moral’ uitgevoerd werden door onder andere Tom Waits, Sting en Marianne Faithfull. Het Academisch Genootschap speelt het stuk nog op 3, 4, 5 en 6 april, op de TU/e.
Foto’s: Bart van Overbeeke

Het stuk speelt zich af in de wereld van de straatbandieten, dieven, hoeren en bedelaars, van de Londense wijk Soho. Daar heeft de keurig geklede kruimeldief en messensteker MacHeath, bijnaam Mackie Messer, ‘omgang’ met Polly, de dochter van bedelaarskoning Peachum. Tegen zijn wens in trouwt ze met hem, Peachum ziet MacHeath liever aan de galg. Die belandt ook wel enkele keren in de gevangenis, maar ontsnapt daar, dank zij zijn goede contacten met de politie(commissaris), ook weer uit. Als hij echt terechtgesteld dreigt te worden, krijgt hij op het laatste moment koninklijke(!) gratie.

De Driestuiversopera was zowel in Duitsland, waar het door de nazi’s verboden werd, als daarbuiten zeer populair. Toch is het geen opera in de letterlijke zin van het woord, meer een musical met toneel en zang. Brecht schreef het stuk als sociale kritiek, waarbij de Londense onderwereld model stond voor het kapitalisme. Het doel, zelfverrijking en macht streeft een ieder na; hoer, bedelaar, dief, politie, dominee of koning. Brecht verkettert - op een spottende manier - de kloof tussen arm en rijk, de burgermansmoraal, corruptie en de vruchteloze pogingen van mensen om naar het goede te streven. De moraal van Brecht’s verhaal moge duidelijk zijn en gaat fel in tegen dit idealistische streven en tijdgeest: ‘Erst kommt dat Fressen, dan die Moral’. Ook in de opzet van het stuk is het een kritiek tegen de gevestigde (toneel)-wereld: geen vlot toneelstuk dat je alleen in een andere wereld brengt, maar met vervreemdingseffecten, zoals acteurs die uit hun rol vallen en de zaal toespreken, die de toeschouwer bij de realiteit houden. Het stuk kreeg ook door de muziek van Weill, het karakter van een parodie. In die zin wordt het ook gespeeld door het Academisch Genootschap, er is meer vaart in gebracht en de humor wordt meer benadrukt dan in het origineel./.

Kaarten zijn nog te koop via: www.academischgenootschap.nl (via ‘activiteiten’ en ‘muziektheater’).