spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
En ik vind...

De discussie over het rekenonderwijs wordt steeds autistischer. Collega Gravemeijer legt in Cursor 8 nog eens uit hoe het zit volgens het Freudenthal Instituut. Onlangs hielden achttien, grotendeels aan dit instituut gelieerde, geleerden in NRC Handelsblad een pleidooi voor het instituutsstandpunt - overigens zonder zich als ‘Freudenthalers’ bekend te maken. Aan de andere kant fulmineren Jan van de Craats en zijn BON-genoten tegen het ‘concrete rekenen’ en de ‘realistische wiskunde’. Wat ontbreekt, is iedere vorm van dialoog. Ik heb verschillende keren contact gehad met Jan van Maanen, de huidige directeur van het Freudenthal Instituut. Hij beklaagt zich erover dat geen wederhoor wordt gegeven en dat er geen discussie mogelijk lijkt. Nu gaan TU/e en UvT (tegen de zin van Gravemeijer!) weer ‘geld steken’ in de heruitvinding van het rekenwiel.
De partijen moeten nodig eens concreet en realistisch met elkaar praten.

Dr. Fred W. Steutel,
emeritus hoogleraar wiskunde aan de TU/e