Gedurende de twee uur durende film zien we een jaar in deze vierde klas, onder leiding van docent François. We zien zijn dagelijkse geploeter in een poging zijn puberende leerlingen te ontwapenen. Met zijn openheid verbaast hij zijn leerlingen, zij stellen zijn democratische methodes en ethiek op de proef. François deinst er niet voor terug om Esmeralda, Souleymane, Khoumba en de anderen te trotseren in stimulerende debatten. De verbale duels met zijn leerlingen zijn vaak op het scherpst van de snede. De leerlingen laten niet over zich heen lopen en treden assertief in discussie over de Africa Cup, Plato en ‘le subjonctif imparfait’. Tot er een ingrijpend incident gebeurt en de agressieve Souleymane en zijn moeder voor de tuchtraad moeten verschijnen.
Cantet oogstte eerder veel lof met zijn films ‘Ressources Humaines’ en ‘L’Emploi Du Temps’. Hij speelde al enkele jaren met het idee een film te maken over een middelbare school, omdat je daar alle hete hangijzers van onze samenleving terugvindt: immigratie, integratie, geweld. Toen hij in een radioprogramma kennismaakte met Bégaudeau had hij zijn goede idee te pakken. Bégaudeau is een ex-leraar en filmcriticus, die een bestseller had geschreven over zijn ervaringen op een zogeheten ‘école difficile’ in een Parijse voorstad. Cantet kocht de rechten en vroeg aan Bégaudeau om er ook een scenario van te maken en zelf de hoofdrol van François te spelen. Vervolgens rekruteerde hij enkele tientallen échte leerlingen en in de zomer van 2007, na bijna twaalf maanden van vele workshops, improvisaties op hoofdstukken uit het boek en hard repeteren, trok de groep zich terug tussen vier muren en gingen de camera’s aan het rollen.
De Gouden Palm is des te verbazingwekkender omdat de leerlingen niet worden gespeeld door professionele acteurs, maar door gewone jongeren. Dat ze zich zo naturel gedragen, komt mede door de opnametechniek. Cantet nam alles permanent op met drie kleine digitale camera’s tegelijk, één permanent gericht op de leraar, de andere twee voor de leerlingen, zodat ze niet wisten wie opgenomen werd. Al lijkt ‘Entre les murs’ een documentaire, alles is van begin tot eind in scène gezet. En toch slaagt Cantet in zijn missie: het alledaagse leven op een dergelijke school laten zien zonder het mooier te maken dan het is./.
Plaza Futura, donderdag 27 november, 19.15 uur. |